Helen

    Hej, jag pluggade ekonomiprogrammet på gymnasiet och därför läste matte 1b och 2b. Nu prövar jag mina betyg för att höja min merit. Jag hade tidigare läst att man kan pröva matematik 1a och 2a istället eftersom de ”ersätter” varandra i urvalsgrupp BII. Är det sant kan man göra så?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, flera olika betygsexperter svarade till oss (Fråga SYV jobbar ju inte själv med antagning till högskolestudier) att Antagning.se räknar in betygen i matte (på samma "nivå" alltså Matte 1 eller Matte 2 eller Matte 3) i BII, kompletteringsgruppen, där Högre betyg ersätter lägre betyg (även om det är "fel kurs"). Alltså, stämmer det att i fall du får högre betyg i matte 1a (eller 1c) än du har i matte 1b, då kommer det högre betyget räknas in (men endast i BII. i BI har du fortfarande matte 1b betyget inräknat).
    Vänligen
    Julia