Helen

    Hej, när jag plugga på gymnasiet läste jag Svenska 1,2,3 och fick ganska lågt betyg. Nu vill jag pröva mitt betyg i de kurserna och undrar att ifall jag kan pröva svenska som andra språk istället då jag är flerspråkig och mitt modersmål inte är svenska. När jag gjorde en prövning förra månaden tipsade en lärare mig att istället pröva Svenska som andra språk. Jag tänkte kolla ifall jag kan pröva svenska som andra språk 1,2,3 ifall jag på gymnasiet bara läst svenska?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helen,
    jag gissar på att du vill höja ditt jämförelsetal/meritvärde inför ansökan till högskole-universietes.utbildning. Om det stämmer så behöver du få högre betyg i Svenska 1, 2 och/eller 3, alltså inte i SAS, svenska som andraspråk. För att det är olika ämnen och betygen kan inte "ersätta varandra i examensbeviset", kan man kort förklara. Om du av ngn annan anledning vill få högre betyg (alltså inte för att ditt jämförelsetal ska höjas) då kan du givetvis satsa på prövningar i SAS.
    Vänligen
    Julia