Alexander
    Hej!

    Jag läser för nuvarande teknikprogrammet (år 3) med inriktning information och medieteknik. Jag läser Matte Spec utöver det vanliga skemat vilket resulterar i att jag läser 2600 poäng totalt, ink. gymnasiearbetet. Jag har betydligt bättre resultat i denna kurs än Idrott och Hälsa 1. (Båda är 100p) Min fråga är då om jag kan byta ut resultatet av Idrott mot det jag har i Matte Spec när jag söker till universitet och räknar min totala merit.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, det går inte.
    Idrott och hälsa 1 är en av de striktobligatoriska kurser på alla nationella gymnasieprogram och utan betyget i idrott och hälsa 1 kan ej examensbevis utfärdas, från gymnasieskolan. Dock kan den kursen ingå med F men F-betyget drar ner jämförelsetalet rätt mycket. idrott-och-hälsa 1 kan inte heller vara U-kurs. Den måste finnas med i examensbeviset från gymnasiet och kommer räknas in (betyget i Idrott1, alltså) i ditt jämförelsetal.
    Men i examensbevis från KOMVUX får idrott1 kursen, sedan 1 jan 2017, inte ingå. Det är ändring i reglerna som inträffade då. Så, om du på gymnasiet får ut endast ett studiebevis (vilket händer om du inte uppfyller kraven för examensbevis från gymnasiet) då kan du på komvux, senare, få ut examensbevis i vilket Idrott-1 kommer ej ingå. Med ett sådant exam.bevis, från komvux, kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.