Josephine

    Det var nu 3 år sedan jag läste på gymnasiet. Jag gick ut därifrån med totalt 19,5 i merit. Då jag läste ekonomi på gymnasiet är jag inte behörig för att läsa till arkitekt på universitetet, därför läser jag nu kemi 1 och fysik 1 på komvux. Vill veta om mina slutbetyg i dessa ämnen kommer att vara avgörande för min merit? Om jag bara behöver godkänt för behörigheten tänker jag inte lägga ner mer tid än vad som krävs för ett E. Om jag däremot fick räkna in slutbetyget i dessa ämnen i min merit tänker jag såklart satsa på ett högre betyg. Dessutom övervägde jag att kanske läsa en meriterande kurs utöver det, som moderna språk tex. Är detta möjligt? Att läsa en sådan kurs på komvux och få meriten?

    Jag påbörjade dessutom ett basår men hoppade av det. Hade hunnit läsa två kurser vid avhoppet och närjag går in på antagning.se ser jag att dessa ämnen står med siffran F bredvid. Kommer detta räknas in i min merit på något vis? Eller kan man bortse från det? Ena ämnet har jag godkänt i från gymnasiet sedan tidigare och andra ämnet läser jag nu på komvux.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Josephine!
    Kurser som krävs för särskild behörighet (betyg i dem) räknas in i jämförelsetal. Jämförelsetal är samma som "snittbetyget". Sedan plussar man på ev.meritpoängen, om man har några. Och så får man fram Meritvärde. Det är med meritvärdet som man konkurrerar i betygsgrupper BI och BII.
    Kurser läst på högskolenivå räknas inte ihop med gymnasiala kurser, inte ens om det är studier på basåret. Så betygen du fick på basåret kommer inte påverka antagning till högskoleutbildning. Ditt meritvärde kommer räknas fram endast på kurser du läst på gymnasiet + de kurser som måste eller får räknas in, som du läser på komvux.

    Behörighet till Arkitektutbildningen
    Så här beskrivs behörighet på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu: "Matematik 3b eller 3c eller Matematik C, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2." Varför läser du nu kemi / fysik på komvux? Du behöver skaffa dig godkänt betyg i Naturkunskap2 (en 100p.kurs som innehåller delar av kurserna kemi1, fysik1 och biologi1). Du behöver också ha godkända betyg i matematik 3 och i samhällskunskap 1b.
    Samhäll.1b ingår i EK så jag tror du redan har godkänt betyg i den. Hur ligger det med matten? Har du godkänt betyg i Matte 3b (eller 3c)?
    Ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2 finns men det är ju mycket snabbare och enklare att skaffa sig betyget i Nk2 i stället för att läsa kemi, fysik och biologi, tänker jag. Om du redan har godkänt betyg i nk1b, kan du direkt börja läsa nk2.
    Om du i stället väljer gå en omväg och skaffa dig godkända betyg i kemi, fysik och biologi - så är det också möjligt, men jag förstår inte varför du väljer det.

    Meritpoängen
    Om du inte redan har 2,5 meritpoäng, som är max, kan du skaffa dig fler meritpoäng - upp till 2,5. Betyg i kurser som ger dig meritpoäng kommer också räknas in i ditt jämförelsetal. Ser reglerna kring meritpoäng på gymnasieGuiden.se/merit

    Det viktigaste är att bli behörig till en högskoleutb. Att få högre meritvärde är också viktigt, men i andra hand. I första hand måste det bli - att uppnå behörighet. Detta för att konkurrera om platsen kan man även med resultatet från högskoleprovet (och till arkitektutbildningen - även med resultatet från Arkitektprovet).

    Jag vill också tipsa om andra utbildningar som ligger inom område "arkitektur" eller i kringliggande kunskapsområden; inom yrkeshögskola finns ett antal sådana utbildningar - de är kortare och mer praktiska än högskole-universitetsutbildningar; kika gärna på några exempel:
    Utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim
    utbildning/nbi-handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande
    utbildning/campus-i12/3d-artist-visual
    utbildning/campus-i12/3d-artist-technical
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-bim-cad
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    • : Tack för snabbt och bra svar. Det står att naturkunskap 2 kan ersättas mot Kemi 1 och Fysik 1. Eftersom jag läste stora delar av dessa under basåret tänkte jag att de två ämnena skulle kännas mer bekväma.
    • Anna : I Naturkunskap 2 ingår delar av kurserna fysik1, kemi1 och biologi1. Det är nästan alltid lättare att få högre betyg i nk2, än i kemi1 och fysik1. Hur stora kurserna är, volymmässigt, är det så att nk2 är 100p. och varje kemi1 är också 100p. men fysik1a är 150poäng. Tidsmässigt är det 2,5 ggr större kurser du läser nu, jämtemot nk2, 100p. som på heltid kan läsas på fem veckor. Du bestämmer, men vår erfarenhet är att det är lättare att få högre betyg i nk2 än i fysik och kemi-kurserna. Mer kunskap är bra att ha (i olika sammanhang), men om vi tänker på meritvärde så borde det vara fördelaktigare för dig att sikta på A-betyget i nk2, men om du kan få A-betygen i både kemi1 och fysik1a, då är det fördelaktigare för dig med kemi och fysik, då det är större volym av poäng som kommer "dra" ditt jämförelsetal uppåt (men om du får lägre betyg än A, då är det fördelaktigare för dig att ha betyget i nk2).
    • Anna : Ett förslag: försök få A-betygen i kemi och fysik som du läser nu. Om du får lägre betyg än A, gör prövning i Nk2 sedan, försök få A i den kursen. Antagning.se kommer räkna till din fördel. Om du får högre merit med nk2-betyget, kommer inte kemi och fysik-betygen räknas in.
    • : Åh tusen tack för hjälpen! Ska försöka få A i kurserna jag läser nu men satsar på prövning i nk2 om det inte går vägen.
    • Mikael : Vi på fråga Syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer