Carl

    Hej. Jag tar studenten nu, och till hösten har jag sökt ett kandidatprogram som har matte 3b som krav.  Jag har läst sam-sam i tre år. Under tvåan läste jag en kurs utökat (spanska 5). Under trean ansökte jag om utökat för att kunna läsa tre elevens val istället för det vanliga två (matte 3b, international relations samt spanska 6), det framgick inte vilken av de tre kurserna som var den utökade i rektorns godkännande av min ansökan. Samtliga dessa kurser förutom matte 3b har jag presterat väldigt höga betyg i så jag vill att de alla räknas med i mitt betygsgenomsnitt, trots att det totalt rör sig om 200 poäng utöver det vanliga - visst kan jag göra så?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är antagning.se som kommer räkna fram till meritvärde och vad du eller jag räknar fram kommer ej spela roll. Antagning.se kommer utgå ifrån ditt examensbevis och av de kurser som i examensbeviset blir U-markerade, kommer endast kurser som krävs för behörighet eller som ger meritpoäng att räknas in i jämförelsetal.