Samira

    Hej Jag är en elev i nionde klass den här året 2017. Jag byte skola innan jag började nian på grund av flykt från en annan kommun men mina gamla lärare har överlämnat min överlämningar . Jag har fått godkänt och ibland höger betyg en E på allt vi har gjort på lektionerna. Jag fick b på muntliga np och C på läsförstålsen. Jag går i SVA kursen och min svagaste sida är skrivningen men jag har aldrig fått f på någonting. Jag ligger på E när de kommer till skrivningen. Mitt betyg från förra terminen är D. Jag sänkte mig från C på grund av skrivningen. Nu ska jag få slutbetyg och jag är rädd att jag få F på grund av jag glömde skriva datum och signatur på np som är två viktiga saker. på grund av nervositet. Sedan har jag gjort dåligt källhänvisning.

    snälla säg inte prata med läraren för att de är otydliga men har ni någon arfaenhet om en elev har glömd viktiga saker på NP pga nervositet. Sen sexan har jag haft D som betyg i svenska men i åttan hade jag C. Men I nian sänkte jag mig till D. PS. Jag hörde också att F på en delprov betyder F som prov betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samira,

    läraren bör sätta betyg på de Aktuella Kunskaper, som eleven har mot slutet av en kurs. Vad eleven hade för tidigare betyg ska inte spela roll, inte egentligen.

    Läraren bör göra en sammantagen bedömning och det är elevens KUNSKAPER som är viktiga, inte att man glömde att skriva datum och/eller signatur.

    Jag tror inte du får sänkt betyg pga du glömde skriva datum och signatur. Det är givetvis viktigt att följa instruktionerna, men alla är vi människor och kan missa och glömma saker.

    Som sagt, jag tror och hoppas att din nervositet inte kommer att sänka ditt betyg (pga du glömde att skriva datum och signatur).

    Men det är Läraren som sätter betyg, inte Studie- och yrkesvägledare. Det spelar ingen roll vad vi här på fråga syv tycker om hur dina lärare på din skola sätter dina betyg, för att vi kan inte påverka det.

    Det eleven och elevens föräldrar kan göra är att prata med rektor på elevens skola. Det är Rektor som är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan.

    Om du gör ditt bästa, kan du inte göra mer. Du borde vara nöjd med dina prestationer, om du har gjort så gott du kan.

    Jag hoppas det går bra för dig! Lycka till!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Men jag har berättat för läraren att jag blev nervös men hon sa att jag inte kommentera NP men kompensera kunskap krav men hon måste också kolla på mina tidigare betyg.
    • : En fråga. Är det så att om man få F en delprov och har C och B på de andra delprov blir prov betyget F.
    • Liselotte : tyvärr kan inte en studie- och yrkesvägledare svara på din fråga. Jag beklagar detta. Men det är lärarens kompetens att sätta betyg. Om du inte blir nöjd med det betyget du får /t.ex om du tycker det är fel, orättvist betyg du får, måste du första prata med läraren och sedan får vända dig till rektor.