Fanny
    Hej! Jag läser naturvetenskapligt basår på komvux och undrar ifall jag kan sänka mig ifall jag bara får t.ex E i alla kurser? Hur funkar det? Utbildningen på universitetet jag ska söka till efter kräver matte 3+4, biologi 1+2, kemi 1+2 och fysik 1+2.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fanny,
    betyg som du får på Komvux i kurserna Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2 kommer att räknas in i ditt jämförelsetal; det är på grund av att de krävs för Särskild behörighet. Får du lägre betyg i de kurserna som jag nämner ovan, än ditt nuvarande jämförelsetal - blir det en viss sänktning av jämförelsetalet. Men, på samma sätt, kan du också höja ditt jämförelsetal /det skulle dock vara omöjligt att höja om du idag har 20.0 i jämförelsetal, som är det högsta möjliga/.
    Vänligen
    L.

    Liselotte