Daria
    Hej, jag läser ett spets program inom naturvetenskap. Men jag har även läst modersmål 1 och läser just nu modersmål 2. Jag kommer totalt läsa över 2500 poäng, om jag väljer Bio2 och kemi2 inför trean. Inom mitt program är "Kärnfysik" en obligatorisk kurs att läsa och jag undrar om man kan sätta denna på utökat? Och inte räkna med i jämförelsetalet. Utan istället till exempel räkna med bio2 eller kemi2, alternativt även någon av modersmåls kurserna. Jag menar att låt säga att jag får bättre betyg i de andra valda kurserna än kärnfysik kursen, kan jag då sätta den som utökat? Så att snittet blir högre efter examen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daria,

    det finns inte någon Gymnasial kurs i Sverige som skulle heta "Kärnfysik". Vilka kurser inom Fysik som finns (på gymnasial nivå i Sverige), kan du se på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amneFysik.
    Kanske läser ni "Kärnfysik" i kursen "Naturvetenskaplig specialisering"? Och den kursen är inte obligatorisk inom Svensk gymnasieskola, så vitt jag vet i alla fall.

    På så sätt tror jag inte att det är en "obligatorisk" kurs som du vill sätta som U-kurs.
    Det är, annars, inte eleverna själva, utan de utbildningsansvariga eller SYV-ar som bestämmer vilka kurser som blir "vanliga" och vilka som kommer markeras som "U" (utökat) i examensbeviset. Prata med syv på din skola. Framför ditt önskemål. Och vi hoppas att det går bra att göra som du önskar.
    Vänligen
    Julia

    • : Hej! Förlåt om jag var otydlig. Kursen heter "Na spec - Atom och kärnfysik" som är speciellt utformad för mig som går fysikspets utbildning. Men det är en obligatorisk kurs på mitt program, så jag har hört att man måste räkna in det i jämförelsetalet. Och jag undrar om det stämmer?
    • Julia :

      För att uppnå kraven för Examensbevis, måste även PROGRAMSTRUKTUR följas. Se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA. Om du kommer ha tillräckligt antal betygsatta poäng i kurser som på NA får läsas inom Programfördjupningen (se lista i programplanen på länken ovan), även utan att behöva ha Natur.vet.specialisering inom den "boxen"/avdelningen "Programfördjupning" - är det i så fall möjligt att ha Nat.vet.spec kurs markerat med "U" och betyget i den kommer i så fall inte räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde.

    • : Jag räknade precis ihop poängen och om jag väljer de kurser jag vill, dvs kemi2, Bio2, modersmål och bioteknik, så hamnar jag på 2900p. Sen ingår det i mitt program att ha läst matte 1-5 och linjär algebra (där vi inte behöver läsa bio2 och kemi2), resten är samma som på vanlig natur. Så enigt din förklaring, så borde det vara möjligt att kunna ersätta en Na spec kurs med t.ex bioteknik, Bio2 eller kemi2 som jag väljer inför trean? Alternativt även moderna språk 4 som jag läser nu.
    • Anna : I princip är det möjligt, men det är inte eleven utan personal (i slutändan Rektorn) som bestämmer hur Examensbevis ser ut (vilka kurser som blir "U"-markerade). Prata därför med skolans personal.
    Läs alla kommentarer