Bita
    Jag håller på att bygga min egen kandidat inom psykologi. Som mina valfria kurser har jag valt att läsa kriminologi 1,2 och 3. Jag undrade om jag läser psykologi 1,2 och 3 och kriminologi 1,2 och3, kan jag då ta ut 2 kandidater? En i psykologi och en i kriminologi?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bita!
    du måste göra planering tillsammans med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut kandidatexamen - detta för att det är endast "generella ramar" som gäller för alla kandidatexamina, men mycket bestämmer det enskilda lärosäte (högskola eller universitet).
    I de generella bestämmelserna ingår att inom 180hp- i kandidatexamen bör även en Kandidatkurs ingå med godkänt betyg och med rätt inriktning. Man tar sedan ut kandidatexamen på det lärosäte där man läst kandidatkursen. Om du vill ta ut 2 kandidatexamina behöver du, enligt vad jag förstå, läsa 2 olika kandidatkurser med olika innehåll. Om de kan läsas på samma lärosäte eller inte - kan inte jag svara på, utan det beror på vilka kandidatkurser som erbjuds då det blir dags för dig att söka till dem (det gör du i slutet av din utbildning). Vad jag vet, så är kandidatkurser á minst 15 hp (ibland 30 hp).
    Som jag ser det (men har inte expertkunskap i kandidatexamina) så kommer du behöva läsa även minst 30hp till, utöver de kurserna som du nämner i din fråga (detta för att du behöver läsa 2 st. kandidatkurser). Om du hittar kandidatkurser á 15 hp inom båda inriktningar eller om det endast finns 30hp-kurser - kan ändras tills det blir dags för dig att ansöka till dem.
    Studievägledare på institutionerna där du vill ta ut kandidatexamen bör kunna ge dig detaljerad information.
    Vidare så kan jag inte heller lova dig exakt vilka kurser (förutom minst 90 hp i ditt Huvudämne) som du får lov att ta in i kandidatexamen. Du kan få olika svar från olika lärosäten (detta pga varje lärosäte får i mångt och mycket fatta egna beslut om innehåll i kandidatexamina).