Joud
    Hej,
    Jag går på 1:an i Naturvetenskapsprogrammet just nu, men jag tycker att det är jobbigt med gymnasiet. Jag kommer att få också F i idrott, men har A,B nästan i alla andra ämnen. Jag undrar om jag har chans att komma in till läkarlinjen med F i idrott?
    Blir det inte bättre om jag lämnar gymnasiet och fortsätter i komvux från sommaren innan idrottsbetyget är satt så att ja slipper ha den, och där i komvux kan jag läsa andra ämnen? Kan man söka till universitetet (särskild läkarlinjen) om man inte har en gymnasieexamen?
    Jag är 3 år äldre än de flesta elever i klassen. och tycker att undervisningen går för sakta i skolan. Skulle det bli bättre i komvux för att jag kan bestämma vilka kurser jag vill läsa nu och under hur många veckor?
    Hör gärna av er

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Joud,
    om betyget i idrott och hälsa 1 blir satt eller inte kommer inte spela någon som helst roll om du tar ut examen från komvux. Även om man har A betyg i idrott och hälsa 1, så kan inte det betyget tas in i examen från komvux.
    Från 1 jan 2017 får inte betyget i idrott-och-hälsa1 kursen ingå i examensbevis på komvux.

    Du frågar om behörighet till "läkarlinjen"; det är Läkarprogrammet du menar. :)

    I Sverige krävs det att man har Grundläggande och Särskild behörighet, när man söker till läkarprogrammet.
    Grundläggande behörighet kan du uppnå på flera olika sätt:
    - examensbevis i ett högskoleförberedande gymnasieprogram;
    - examensbevis från ett yrkesprogram + godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6;
    - omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola;
    - utländska gymnasiebetyg;
    - reell kompetens (några få godkända kurser på gymnasiet) + minst 3 årig arbetslivserfarenhet (på minst halvtid); arbetslivserfarenhet måste tjänas in efter det att du fyllde 19 år (du måste alltså hinna bli 22 år gammal och ha då arbetat i minst 3 år på minst halvtid).

    Särskild behörighet till läkarprogrammet i Sverige är:
    godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.

    Hur du uppnår behörighet (grundläggande och särskild) - är upp till dig.
    Sedan är det tuff konkurrens om platserna: gäller att ha höga betyg och/eller mycket högt resultat på högskoleprovet.
    Gör därför Högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Har man flera giltiga resultat på HP, är det det högre resultat som gäller.

    Fördelar i att läsa på gymnasiet, jämfört med komvux eller folkhögskola:
    - på gymnasiet får du gratis lunch på skolan; gratis läroböcker och åkkort (buss- eller spårvagnskort); Du är också garanterad plats på de kurser som ingår i ditt program.

    Till komvux och folkhögskolorna får du Söka. På komvux söker du oftast till varje kurs; finns inga garantier på att du kommer in på alla kurser du söker.
    Du kommer på komvux eller på en folkhögskola betala för ganska mycket själv (du får själv köpa mat under skoldagen; du kan behöva köpa läroböckerna; du betalar också resor till-från skolan själv).
     Om du tycker att undervisning på gymnasiet går för långsamt, kan du på egen hand läsa "framåt" i läroböcker; du behöver satsa på alla A-betyg och även läsa några kurser för meritpoängen för att endast A-betyg i alla kurser, kommer troligtvis inte ge plats på läkarprogrammet.
    Kurser för meritpoäng är för dig som söker till läkarprogrammet:
    - engelska 7
    - moderna språk 3 och 4
    - matematik 5 och matematik specialisering.

    • : Kan man ta gymnasieexamen från komvux? hur högt meritvärde kan man få? i komvux har man möjlighet att läsa mer kurser, kommer det att höja meritvärdet eller inte?
    • : och tack på förhand
    • Anna : Har man alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, får man 20.0 i jämförelsetal. har man då inga meritpoäng blir jmf = meritvärde och det är då med 20.0 man konkurrerar om plats. Det räcker oftast inte. Utan man måste även ha några meritpoäng, utöver alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet eller på komvux.
    • Anna : Fler kurser ger högre meritvärde endast om det är kurser som ger meritpoäng; inga vanliga kurser.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Oavsett om man har Examensbevis från gymnasiet eller från Komvux, så räknas de kurser som finns Utanför examensbeviset /eller i examensbeviset men som U-kurser, markerade med "U", som betydet Utökat program/ endast i 2 fall:
    - om kursen krävs för Särskild behörighet
    eller
    - om kursen ger Meritpoäng >>.
    Inga andra "onödiga kursers"betyg räknas in i sökandes Jämförelsetal/Meritvärde.