Johannes

    Hej, har fått F i både matte 3c och fysik 1 nu i tvåan av gymnasiet. Jag gick sommarskola nu under sommaren men pga olika omständigheter klarade jag ingen av prövningarna och därmed kvarstår mina F. Jag undrar då om jag har rätt till att skriva en till prövning i dessa kurserna innan jag slutar gymnasiet? (Början 3:an nu till hösten) och är prövningarna även då kostnadsfria om det går att skriva en till prövning? Trots att jag inte klarade första prövningen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes,
    det är en lite ovanlig situation du beskriver.
    Fråga på din gymnasieskola om du kommer erbjudas ännu ett tillfälle för att göra prövningar; om du får svar Nej från din gymnasieskola, ring till Skolverket - 08-52733200 och fråga. Vad Skolverket brukar säga att "innan eleven går ut gymnasiet får eleven göra prövningar i de kurser i vilka hen fick F i". Allt som oftast erbjuder gymnasieskolorna göra prövningar mot slutet av årskurs 3, och sedan finns det inte någon tid för omprövningar, för då är årskurs 3 slut.
    Din situation är ovanlig - om du fick göra prövningar mycket tidigare än precis innan du gick ut år3 på gymnasiet.
    Jag undrar också om dina studier i sommarskola avslutades just med prövningar, eller om det var vanliga prov som du inte klarade och med det höjdes inte dina betyg från F.
    Så, här finns det flera oklarheter och sedan kan det också vara så att lärarna skulle kunna uppge till rektorn att det enligt deras bedömning så att eleven saknar förutsättningar att uppnå godkända betyg i kurserna (om eleven ligger långt ifrån godkänt betyg) och i så fall är det typ "ingen idé" att erbjuda prövningar - för det tar tid och energi både från dig och från lärarna.
    Om du fick göra "riktiga prövningar" i kurserna i vilka du fick F och icke-godkända betyg står kvar, då är det inte alls säkert att du får ännu fler möjligheter medans du läser på gymnasiet. Ang.avgiften så är det "en mindre fråga" för att de faktiska kostnader kring en prövning är mycket högre än avgiften på 500kr... så, även om skola skulle ta avgift så täcker inte det den tiden läraren lägger på att genomföra prövningen - därför brukar det vara så att i fall skolan ej är skyldig att erbjuda prövningen, då erbjuder inte skola den.
    Som sagt, fråga på din gymnasieskola och om du får svar som du inte gillar, ring till skolverket och förklara exakt vad som har hänt och så får du svar om vad som gäller i just din situation. För att - för det första, så är vi här på FRåGA SYV inte jurister, för det andra - vet vi inte om du redan har förbrukat dina prövningstillfällen eller om det var "vanlig undervisning i sommarskolan med avslutande kursprov" som du inte klarade av; och för det tredje - så har vi ingen aning hur långt ifrån godkänd nivå du ligger och vi kan därför inte ge dig svar på din fråga.