Nina

    Hej! Kan jag göra prövning i samma kurs fast i olika kommuner under en och samma prövningsperiod? Om jag får ett lägre betyg i en kommun och högre i en annan, vad händer då? Kommer alla betyg från den kursen synas på antagning.se eller bara det bättre betyget? Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nina!
    om man har flera betyg i samma kurs, gäller det Högre betyget. Och detta oavsett vad som "syns" på antagning.se
    Antagning.se kommer räkna in det högre betyget.
    ang.möjlighet att göra prövningar i samma kurs i flera kommuner - så borde det gå. Skolverket säger att man kan pröva i olika kommuner, oavsett om det är din folkbokförings kommun eller inte. Någon fungerande samordning mellan kommunerna vad gäller prövning lär inte finnas (kanske några få kommuner samarbetar med varandra och agerar som "en kommun" men det är inte så vanligt). Så, om du anmäler dig till prövningar i samma kurs i flera olika kommuner - så borde du kunna genomföra dem och högre betyg kommer att gälla. Men jag undrar: varför tror du att du med samma kunskaper kan få högre betyg i en annan kommun? Det är troligtvis så att du får samma  betyg, för att betyg speglar de kunskaper man har (men kanske du an på 2-3 veckor läsa på och kan då mer inför nästa prövning?...).