Hej Ruimin,

    utan godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan kan man tyvärr inte komma in på gymnasiets nationella program; betyget i idrott och hälsa är mycket mindre problem, men betyget i svenska är det, tyvärr!

    Det som är bra i din situation - är att du vill läsa Teknikprogrammet, dvs inte ett yrkesprogram. Varför det är bra? För att samma kurser som läses på teknikprogrammet läses också på komvux>>> och vad det gäller idrott, så är det ännu bättre: för att på Komvux, Kommunal vuxenutbildningen läser man inte Idrott och hälsa; och kurs idrott och hälsa 1, som på ungdomsgymnasiet är Obligatorisk, får över huvudet taget inte ingå i Examensbevis från Komvux. Men annars så tycker jag är det bra att lära sig simma. Det kan rädda liv.

    Därför tycker jag det är ingen större fara. Du kan i lugn och ro läsa svenska tills du får godkänt betyg och sedan kan du läsa på komvux. Eller på en folkhögskola>>. Det är samma kurser man även kan läsa på en folkhögskola. Skillnaden är att på folkhögskolor är det inte betyg utan omdöme man får. Men med Omdöme från en folkhögskola kan du söka till olika eftergymnasiala utbildningar - bland annat på yrkeshögskola>> och på högskola/universitet>>.

    Vänligen

    ANNA

    • : Nu fick jag underkänt i notionella prov , men får jag chansen för godkänt i slutbetyg ?
    • : Och om jag fick godkänt i slutbetyg kan jag sök på teknikprogrammet eller hur?
    • Anna : Sök, det är inte farligt att söka. Det värsta som kan hända är att du får svar OBEHÖRIG. Du måste söka senast sista dagen i Omvalsperioden. Besked om antagning får man kring midsommar. Vi håller tummarna för att du ska få godkända betyg, i svenska och i alla andra ämnen! :)