Alejandro
    Hej jag har gått klart och läst teknik på gymnasiet. Men jag har en intresse för en annan karriär. Är det möjligt att gå om o läsa i ett annat gymnasium.
    Det är sjöfart på Öckerö. Jag är 19 år.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du läst klart ett nationellt gymnasieprogram kommer du tyvärr inte bli antagen till ännu ett gymnasieprogram. Du kan få samma svar både från Skolverket, från gymnasieantagningskanslierna och från SYV-ar på gymnasieskolorna.
    Och de som ej har genomgått 3-årigt nationellt gymn.program kan ändå ej bli antagna senare än 30 juni det kalenderåret de fyller 20 år (för att då är man för gammal för ungdomsgymnasiet, utan hänvisas till komvux).

    Från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år kan man inte längre bli antagen till gymnasiet, pga sin ålder - man tillhör komvux. Det är komvux i den kommunen där man är folkbokförd som man kontaktar och söker kurser på.