Nina
    Jag gillar att hålla på med både film och musik och därför var det ett svårt beslut att välja mellan Media och Musik på gymnasiet. Jag valde Estetik och Media men nu när jag ska söka till högskolan så känns det som att jag vill utforska musiken istället, för jag vet fortfarande inte vad jag vill satsa på. Saken är att jag har tagit sånglektioner utanför skolan och varit med i körer m.m. men det är ju antagligen inte nog för att komma in på ett musikprogram på högskolan.
    Så, skulle ett år på folkhögskola hjälpa mig att komma in på högskolan med inriktning musik? Eller måste jag lägga ned flera år och pengar på att få behörighet för högskola?

    2 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tycker det låter som en utmärkt idé att söka till Folkhögskolan för att utveckla ditt intresse för musik och kanske pröva om ditt intresse håller! De har många olika musikutbildningar och kan förbereda dig rent tekniskt för att sedan ansöka till en högskoleutbildning. Lycka till! /Lena, Syv
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Nina
    du kan på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?hogskola=46&typ=3&examen=22 se exempel på några utbildningar på Musikhögskolan. Behörighet till dem är: Grundläggande behörighet för högskolestudier + godkända antagningsprov.
    Att man kan sjunga eller spela några instrument jättebra är ett måste men även att ha Gymnasieexamen (för Grundläggande behörighet). I annat fall är man inte behörig.
    Man kan få grundläggande behörighet till högskolestudier på en Folkhögskola, men då måste man läsa hela sin gymnasieutbildning där (man kan tyvärr inte kombinera gymnasiala kurser & folkhögskolekurser - för att få Grundläggande behörighet).

    Jag vill även tipsa om Musikutbildningar på Yrkeshögskolan se här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=8&Municipality.county=&Education.text=Musik&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Instance.available_slots=0
    Det är generösa regler vad det gäller behörighet till YHutbildningar. Om du inte är behörig att söka utbildning på högskolan/Universitetet, kanske kan en Yrkeshögskoleutbildning vara ett bra alternativ.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Julia SYV