Kevin

    Hej,

    Jag har på senare tiden läst upp flera ämnen som jag ej fick godkända betyg i gymnasiet. Mitt mål är att söka in till civilingenjör i höst, men om jag inte kommer in så tänker jag ha en "backup" och läsa företagsekonomi i höst istället. Jag har läst matematik 4 och har betyg i ämnet från Komvux men jag har fortfarande inte betyg i matematik 3.

    Nu till min fråga, för att komma in på företagsekonomi 1 så krävs det att jag har godkänt i matematik 3. Kan man "tillgodoräkna" matematik 4 då det är en högre kurs än matematik 3 och komma in på kursen ändå?

    Mvh, Kevin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    det är vanlig praxis att man kan ha godkänt betyg i en "högre" kurs och då anses vara behöver vad gäller de "lägre"/underliggande kurser (inom de ämnen där kurser bygger direkt på varandra). Inom matte gör kurserna det, bygger direkt på varandra. Därför anses man vara behörig vad gäller matematik 2 och 3 om man har godkänt betyg i matematik 4.
    Undantag är matematik 1 - där man måste ha godkänt betyg för att uppfylla Grundläggande behörighet. Är faktiskt osäker på hur man skulle lösa det: om någon har godkänt betyg i matte 2 men ej i matte 1? Men det är inte det som du undrar över... :)

    I din situation ser det ut som att du är behörig.
    Tänk dock på att du skulle kunna - genom prövning, ex. - få högre betyg i matte 3 än du idag har i matte 4 (om det inte är så att du har A betyg i matte 4). Och då höjer du ditt meritvärde, när matte 3 betyg räknas in.
    Vänligen
    ANNA