Jennifer
    Förvirrad, ledsen, student...
    Mina betyg kommer inte räcka till det jag vill in på.
    Trodde att ett Tekniskt Basår skulle vara min enda chans att komma in....

    epost: [email protected]
    tele: 0739123584
    ..vill ha hjälp. NU!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jennifer,
    om du är behörig till en högskoleutbildning, kan du konkurrera med resultat av högskoleprovet.
    Även om du gjorde HP en eller flera ggr redan, råder jag dig att göra det igen. Nästa provtillfälle är 28 mars och anmälan är öppen till 15 februari.
    Tekniskt basår på högskola söker du innan 15 april och det kan inte vara ett hinder om du redan har betyg i några av de kurser som undervisas där. Sök, så får vi hoppas att du kommer in.

    Du skriver inte vilket gymnasieprogram du läser nu. I fall det är Teknik, kan du även söka Tekniskt fjärde år på gymnasiet och bli gymnasieingenjör.

    Andra alternativ är att se om du hittar någon intressant utbildning på en yrkeshögskola, på www.yhguiden.se

    och du kan söka till högskola & till en yrkeshögskola samtidigt men oberoende av varandra och kan faktiskt få plats både på högskola OCH på en yrkeshögskola samtidigt och i så fall välja sedan vilket du vill gå. Det är på det sättet helt "ofarligt" att söka till både högskola & till en yrkeshögskola - för att du behöver inte prioritera: vilken av dem du helst vill gå men inom högskoleutbildningar måste du prioritera (bland dem upp till 20 alternativ som man kan söka till högskola).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Anna SYV
    Hej igen,
    läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser om Meritpoäng. Se om du får max antal i Merit.
    Om du har godkänt betyg i Matte 5 och det krävs matte 4 till din högskoleutbildning, får du 0.5 i Merit för Matte 5.

    Ang. högskoleprovet, så brukar alla som gör det få högre resultat för varje nästa gång fram till femte gången och sedan ligger man på samma nivå.

    Jag råder dig att söka Civilingenjörsutbildningar på alla orter, se om det är någon annan utbildning som du också kan tänka dig - t.ex. Högskoleingenjör. Du kan också se om du hittar några separata kurser - t.ex. läsa matematik på högskolenivå "till så länge" men sedan söker du till varje antagningstillfälle.
    Om du uppnår max antal i Merit, läser om (eller gör prövningar) några kurser från din gymnasieexamen samt fortsätter göra HP under nästa år - ökar du dina chanser att komma in.

    Ta kontakt med vägledare på Civilingenjörsutbildningen och på det Tekniska basåret, be dem om råd. Någon kommer kanske med ett bra råd.

    En annan sak som jag tänkte på: det är inte någon katastrof om du inte direkt efter gymnasiet kommer in på din drömutbildning på högskolan. Det kan vara fördelaktigt att göra någonting annat under minst en termin, söka jobb eller resa - när du har läst i så många år i sträck, kan det vara bra att göra ett uppehåll, en paus för att lättare komma på vad det är det som blir en framgångsrik väg till ditt drömyrke.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    • : Jag går Naturvetenskapsprogrammet. Vill söka till Civilingenjör inom väg- och vatten. Det finns 3st högskolor i Sverige som har detta. På LTU har de garanti på att man kan välja vilka civilingenjörslinje man vill på Tekniskt Basår. Det stod tydligen att "Du får inte söka om du har behörighet i Matte, Fysik, Kemi".... Har gjort ett Högskoleprov, gick inget vidare bra, hoppas på bättre i nästa. Dock är det ännu mera stress inblandat nu än i första. Då min enda chans att komma in nånstans hänger på högskoleprovet. Har strax under 14,50 poäng. Civilingenjör ligger på 17-18p. Ska jag gå om gymnasiet? Ska jag gå Komvux? Ska jag byta min dröm helt? Vad ska jag göra...?
    • Anna : Jag undrar om du har max antal Meritpoäng? Har du godkända betyg i Engelska 7 och Moderna språk 3 och/eller Matte Specialisering? Jag skriver även utökat svar till dig, se ovan.
    • : Ja, jag har högsta möjliga högskolebehörighet. D.v.s: Eng7, Moderna språk 3-4, Matte C 1-5
    • Milla : Det är mycket bra om du har godkända betyg i Eng 7, Moderna språk 3 och 4 samt i Matte upp till 5 - då har du maximalt antal Meritpoäng = 2,5 som läggs ovanpå ditt Jämförelsetal och ger dig högre Meritvärde. Mvh Milla Syv
    • : Det är sant.. Däremot räcker inte mina betyg till den utbildningen jag vill till...
    • Milla : Du kan inte göra ngt. mer än att göra om Högskoleprovet några ggr, läsa upp några betyg genom prövningar och/eller på komvux. Försök också hitta någon eftergymnasial utbildning som du kan tänka dig läsa som här lägre antagningspoäng. Mvh Milla SYV
    • : Hm.. Lite trist. Men tack så mycket!
    • Milla : Kontakta rektor på EE med frågan om du kan byta. Får du ett "ja" kan du diskutera villkor: du gör du Studieplanering med SYV på EE programmet men sedan behöver du inte byta om du inte är nöjd med den planeringen som ni tillsammans gör. Ta även kontakt med Studievägledare på Luleå Tekniska universitet, beskriv din situation och be om råd. Det är möjligt att de vet ngt. specifikt där som är annars svårt att själv komma på: ngt. sätt att komma in i alla fall, menar jag. Det finns regler men också undantag i de flesta situationer. Önskar dig stort Lycka till! Milla
    Läs alla kommentarer