student

    Hej! Jag tog studenten förra året från vård och omsorgsprogrammet, jag funderar på att kanske bli byggnadsingenjör och tänker ansöka i Halmstad. Jag har läst om att jag först måste gå teknisk basårför att bli behörig. Vad måste jag ha för att bli antagen till basår? Jag undrar även om hur många antagningspoäng det var förra året?

    • student : Glömde ställa en till fråga, hur kommer mina betyg att se ut? Prövas jag endast med de kurser jag kommer att läsa under basåret?
    • Mikael : Har du Examensbevis från VO? Har du godkänt betyg i matte 2? Är det till högskoleutbildning du vill bli behörig, för att byggingenjör kan man läsa till även på yrkeshögskola?
    • student : Ja, examensbevis har jag, och även godkänt betyg i matte 2. Ja gärna till högskoleutbildning då jag vill plugga i Halmstad.
    • :

      Hej, lite random av mig att svara men tänkte att det kanske hjälper dig litegrann. Jag tänker söka till tekniskt basår på HH till hösten och jag pratade med de som jobbade på HH och de sa till mig att om du är behörig till att söka så är det stor chans att du kommer in. Det finns heller ingen antagningsstatistik på deras hemsida ang tekniskt basår då alla som sökte till programmet kom in! :)

    • student :

      Hej, vad bra tack så mycket för att du tog tiden att hjälpa mig! Det betyder mycket! :)

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, tekniskt basår på Högskolan i Halmstad kräver för särskild behörighet godkänt betyg i matematik 2. Om du idag ännu inte har det, sök läsa matte 2a på komvux. Då det går att på heltid läsa matte 2 på fem veckor, borde du hinna få betyget innan mitten på juni; därför kan du göra ansökan till basåret från mitten på mars till 15 april 2021 (som är sista dag i anmälningsperioden) och sedan kompletterar du senast 21 juni 2021.
    För grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du ha Examensbevis och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Om du har examensbevis och har godkända betyg i sv 2,3 och eng6 och i matte 2 (redan) då är du behörig söka till det tekniska basåret på HiH. I annat fall sök komplettera på komvux (eller på en folkhögskola).
    Komplettera för behörighet kan du, annars, även utan studier på tekniskt basår på högskolenivå. Du kan på komvux söka läsa fysik1a och 2, kemi1 och matematik upp till matte4.
    Även på folkhögskolorna kan man komplettera för särskild behörighet. Grundläggande behörighet får man, på en folkhögskola, genom studier på Allmänna kurser.