Nellie
    Hej! Min dröm är att jobba med djur och allra helst som djurvårdare. Därför skulle jag vilja till "djurvårdare- utökad nivå" på Biologiska Yrkeshögskolan Skara.
    Men mitt problem är att de har ett behörighetskrav på att man ska ha en gymnasieexamen från ett naturbruksprogram med djurvårdsinriktning eller motsvarande kunskaper.
    Då till min fråga: Kan jag söka även om jag inte har en sådan gymnasieexamen utan en ekonomiexamen och även en stor erfarenhet av djur?
    Vad menar de med motsvarande kunskaper?
    Om jag inte kan söka in till denna linje, har du några exempel på en annan linje som skulle kunna intressera mig?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie!

    Du kan söka och vi hoppas du kommer in!

    Det är så här att till Yrkeshögskola kan upp till 20% av sökande tas in, som formellt sett saknar behörighet.

    Med "motsvarande kunskaper" menas det att de utbildningsansvariga kan bedöma din erfarenhet motsvara betygen från Naturbruksprogrammet.

    Varje Yrkeshögskoleutbildning gör en egen antagning och du kan därför söka till många olika YH samtidigt. Se på www.yhguiden.se - både idag och om några dagar och om ett par veckor, igen. Myndigheten för yrkeshögskola har alldeles nyss släppt fram ett stort antal nya utbildningar, som under de närmsta veckorna kommer att läggas in på Yrkeshögskoleguiden.

    Redan nu kan du se en annan men liknande utbildning där som du kan söka samtidigt som du söker den utbildning som du nämner i din fråga.

    Om du inte kommer in (men vi hoppas och håller tummarna) - sök jobb eller praktik som djurvårdare eller i alla fall i den branschen och sök till en YH igen, vid nästa antagning. Ju mer erfarenhet du har, desto större är chansen att du kommer in. Du kan också kontkta de utbildningsansvariga och fråga vad du skulle kunna göra för att öka dina chanser att bli antagen.

    Hoppas du kommer in på din favoritutbildning! Lovar att hålla tummarna hårt för dig!

    Julia Syv