N
    Jag har en kandidatexamen från the open university som inte kräver någon behörighet alls. Jag sökte dit eftersom att jag fick ett studiebevis från gymnasiet och inte vill gå i komvux. Jag vill nu studera en masterexamen i management på stockholms universitet där behörighetskraven frågar efter minst godkänt i engelska 6 och GRE/GMAT test. Jag fick A i engelska 6 och kommer att göra GRE testet. Behöver jag söka in med ett fullständigt gymnasiebetyg och komplettera hos komvux eller räcker mitt studiebevis? Jag fick godkänt i gymnasiearbetet och saknar 350 poäng till 2400 poäng.
    • SYV-besökare : Har du Kandidatexamen, men kom in på den utbildning utan att det krävs någon "behörighet alls"? det låter mycket underligt! Vad är det för sort "kandidatexamen"? Kan det verkligen vara examen på 180 HÖGSKOLEPOÄNG? jag tror inte det är en riktigt kandidatexamen som kan erkännas att ett svenskt universitet. Men fråga på universitetet. Det är det "mottagande universitet" som bestämmer. Jag blir mycket förvånad om SU, Stockholms universitet, godkänner din utbildning som behörighet till masterprogrammet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej N,
    om det är det här masterprogram>>> du menar i din fråga - då beskrivs behörighet så här:

    Det står inte att man måste ha examensbevis från gymnasiet. Så, om du har kandidatexamen om 180 Högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt eller humaristiskt ämne och godkänt betyg i engelska 6, så ser det ut som att du är behörig.
    Du kan göra ansökan och se vad du får för svar.
    Du kan också kontakta Antagning.se eller Stockholms universitet.

    Vänligen / lycka till!

    ANNA