Patricia

    Jag fyllde nyss 20 år och jag har studerat språkintroduktion i gymnasiet i två år. Enligt syv behöver jag däremot gå 3 år i antingen folkhögskola eller komvux för att kunna gå börja på universitet. Jag hade mycket hellre vilja gå på en engelsk talade skola som t.ex internationella Engelska gymnasiet för att få så bra betyg som möjligt. Är detta möjligt? Om inte, finns det nån skola jag kan börja på med engelska kurser?

    • Julia : I vilken stad vill du studera? Detta frågar jag för att se om det finns någon IB-skola eller en annan internationell skola i din stad.
    • Anna :

      Det kan bli mycket svårt, kanske omöjligt att hitta möjlighet att läsa med undervisningsspråk engelska på gymnasial nivå, i Sverige. Min bästa gissning är att Om den möjligheten finns, så skulle det i så fall finnas på någon av folkhögskolorna. Om du vill på en folkhögskola få gymnasiekompetens - då bör du leta efter en Allmän kurs där i slutet (efter 3 års studier) kan man få Omdöme om grundläggande behörighet. Med ett sådant omdöme söker man till svenska högskoleutbildningar i BF-urvalet.

    • SYV-besökare : jag hittade en sådan kurs på folkhögskola, där majoriteten av undervisningen sker på engelska: https://www.folkhogskola.nu/sok-skolor/Vasternorrlands-lan/Harnosands-folkhogskola/Kurser/2020ht/allman-kurs-engelska/ Tyvärr ser denna ut att vara full just nu, men det går alltid att kontakta folkhögskolan direkt och fråga. Men även om man läser en Allmän kurs på engelska, så måste man uppnå motsvarande lägst godkänd nivå i de kurser i svenska/svenska som andraspråk som krävs för att uppnå den behörighet man vill åt (1, 2 och 3 för att kunna söka vidare till universitetet) .

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patricia,
    om det är den här skolan som du syftar till i din fråga - Internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs, så erbjuder den bland annat IB-diploma som är ett internationellt gymnasieprogram som lyder under IBO-organisationen. IB-diploma är ett 2-årigt program. Du får gärna fråga på skolan (i första hand koordinator för IB-diploma programmet) om det skulle vara möjligt för dig att komma in på just IB.
    För att du kan tyvärr inte bli antagen till något svenskt (nationellt) gymnasieprogram på grund av att du från 1 juli 2020 hör till Komvux, och ej längre till "ungdomsgymnasiet".

    • : Hur anmäler jag mig? Tack
    • Mikael :

      Var god läs mitt svar, nedan.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej igen! Vi har varit i kontakt med IEGS och fick svar att det tyvärr är helt omöjligt för dig att bli antagen till den skolan, p g a din ålder.
    Allmänt gäller - det är i Sverige inte förbjudet att erbjuda undervisning på andra språk än svenska men det görs sällan. Det kan finnas någon Folkhögskola eller komvux som kanske har undervisning på engelska i alla fall delvis.
    Men komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du ska söka till.
    Folkhögskolor finns det över 150 st i Sverige, deras gemensam sida är www.folkhogskola.nu

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej igen, nedan kan du läsa ett svar från en sakkunnig från Folkbildningsrådet:
    "Grundundervisningsspråket på svenska folkhögskolor är svenska men det finns kurs där man studerar mycket engelska och även har vissa andra lektioner på engelska. Det finns också kurser där man åker till England för att studera under en del av studietiden.

    Sänder med några länkar som visar på möjligheterna:

    https://braheskolan.se/#/kurs/allman-kurs-engelska

    https://hfs.se/allman-kurs-engelska/

    https://www.osterlen.fhsk.se/allman-kurs-engelska/

    Hälsningar".

    Studie- och yrkesvägledare