Hej Amira,

    du som saknar en "avslutad gymnasieutbildning" kan påbörja läsa på komvux tidigast den 1 juli det kalenderåret du fyller 20år. Ansökan kan du göra tidigare men kurserna kan du inte påbörja läsa innan 1 juli det året du blir 20 år. Sådana är reglerna.
    Tips! Folkhögskolorna tar in på sina utbildningar från det att man är 18 år. På folkhögskolornas allmänna kurser läser man mot omdöme om grundläggande behörighet och med det omdöme prövas man i BF-urvalet om man söker till svenska högskoleutbildningar.