Frida

    Jag vill plugga veterinärprogrammet på universitetet i Köpenhamn. Min fråga är, om man har gått ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet, kan man fortfarande söka till kvot 1 eller måste man söka till kvot 2 då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    Om du är 14 år så dröjer det innan du ska söka till någon eftergymnasial utbildning och det är viktigt att tänka på - för att reglerna och även vilka utbildningar som finns var - kan förändras. Nästan alla regler förändras ibland. Men vi kanske ännu inte vet vilka, när och hur.
    Du fick länk till en webbplats (i kommentaren) där du kan läsa om de nuvarande reglerna vid antagning till danska utbildningar. Men hur det kommer se ut när det blir dags för dig att söka - är det idag ingen som kan vara säker på.
    ***
    Om din fråga gäller val till gymnasiet - om du funderar på att bli veterinär men kanske inte nödvändigtvis läsa på NA/naturvetenskap då rekommenderar jag NB/djur. Du kommer med störst sannolikhet kunna komplettera efter gymnasiet så pass mycket att du blir behörig till naturvetenskapliga studier på högskolenivå. Att komma in på de studierna brukar man kunna på olika sätt: i Sverige bl a genom HP-urvalet, med resultat av högskoleprovet.
    Fördelar i att läsa inriktning Djur på Naturbruksprogrammet är flera: man får praktisk erfarenhet av att ta hand om djur; du blir behörig till andra utbildningar - t.ex inom yrkeshögskola (om du ändrar dig ang. att just bli veterinär).