Elin
    Jag har läst 120 hp Idrott och hälsa på GIH och funderar nu på att läsa KPU för att bli behörig lärare i idrott och hälsa. Jag vet att möjligheten finns att läsa KPU på distans, men finns det någon möjlighet att läsa på distans samtidigt som man arbetar i skola? Det finns lärarlyftet att läsa för behöriga lärare som vill undervisa i ytterligare ämne och vad jag förstår det som så kan den som redan arbetar med att undervisa i skolan arbeta vidare samtidigt som man läser KPU på distans för att få lärarlegitimation. Dock hittar jag ingen sådan möjlighet om det är idrott och hälsa man undervisar i. Stämmer det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    att som obehörig lärare (alltså utan Legitimation) undervisa i den svenska skolan är ett Undantag. Som regel måste man få sin legitimation först och börja jobba som lärare - sen.
    Alla andra lösningar är "nödlösningar" och det uppstår många olika projekt, en del av de är lokala (alltså endast de verksamma lärare inom en viss del av Sverige omfattas).
    Om du har eller kan få jobb som obehörig lärare, och samtidigt kommer in på KPU som ges på distans och sedan också hinner och orkar både jobba och studera samtidigt - så är det jättebra i så fall.

    Vänligen
    Julia