Linn
    Hej! Jag heter Linn, är 19 år och gick naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Jag vill bli barnmorska i framtiden och undrar om jag kan läsa till röntgensjuksköterska istället för sjuksköterska på universitet? Krävs det yrkeserfarenhet innan jag kan söka in till barnmorska?

    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Linn,

    se gärna info på Yrke/barnmorska >>

    Barnmorskor är vidareutbildade sjuksköterskor. För att bli barnmorska måste man läsa barnmorskeprogrammet som leder fram till examen och legitimation som barnmorska.
    Barnmorskeprogrammet är en högskoleutbildning som tar 1,5 år vid normal studietakt (studier på heltid) och finns på flera orter i landet. För att bli antagen måste man vara legitimerad sjuksköterska och ha arbetat minst ett år.

    Det är just Sjuksköterskeprogrammet, inte Röntgensjuksköterskeprogrammet som ger behörighet att läsa till Barnmorska >>.