Kimia
    Jag går nu i första ring på VO,kan jag sommarjobba från och med den här sommaren?.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, Kimia,
    i Sverige får man börja jobba för den dagen man fyller 13 år.
    Arbetsgivare är dock mycket försiktiga att anställa ungdomar som är under 18 år pga många begränsningar i vad anställda under 18 år får göra finns. Om du fyller 18 år innan sommaren, är det fördelaktigt för dig - då finns det inga begränsningar i att du inte får jobba ensam eller inte får jobba på kvällstid eller under helger.
    I fall du inte fyller 18 år innan sommaren är det ångor svårare, men ej omöjligt att få sommarjobb.
    Råder dig söka sommarjobb och börja redan nu - kontakta olika arbetsgivare via epost. Många arbetsgivare börjar i mitten av november söka personal till nästa sommar.
    Önskar dig lycka till!
    Anna SYV