lisa
    Jag har en kompis som är från Brasilien och studerar till läkare i Argentina och vill studera på läkarprogrammet i Sverige. Finns det möjlighet för honom att studera här ett år ev längre? Vilka universitet/högskolor erbjuder alla kurser på engelska i Sverige?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!
    Läkarprogrammet ges i Sverige på sju orter:
    http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/lakare-195

    Du ställer några olika frågor och alla dem blir bäst besvarade av Studievägledare som jobbar just på läkarutbildningar på de universitet som du finner på länken ovan.

    Det är sedan några år ej gratis att läsa på högskolenivå i Sverige om man inte är svensk medborgare och inte har permanent uppehållstillstånd. Det är bra att känna till. Man måste, alltså, ha råd att betala terminsavgifter.
    Om din kompis har råd att betala terminsavgifter, blir det intressant att veta om man kan läsa med undervisningsspråk Engelska (enbart).
    Nästa fråga blir om upplägget i din kompis nuvarande utbildning passar ihop med det upplägget som finns på läkarutbildningen i Sverige (eftersom det inte är hela programmet, utan en del - t.ex. ett år som han vill läsa i Sverige).

    Jag tycker man bör ta det i den ordningen, för att i fall din kompis inte har råd att betala terminsavgifter, behöver man inte leta svar på andra frågor (för att det går då, tyvärr, inte att lösa detta).
    Däremot om han ska kunna betala för undervisningen, råder jag dig läsa på hemsidorna på de 7 universitet i Sverige som erbjuder läkarprogrammet och i fall du inte hittar info där, kontakta Studievägledare på respektive universitet.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    • : Tack för informationen. Jag har en följdfråga. Vad skulle det kosta för honom att studera i Sverige (terminsavgift)?
    • Milla : Jag ska svara på din kommentar.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!
    Läs på http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article12538483.ab exempel på kostnaden är 270 tusen kr per år i Umeå.
    Varje högskola/universitet får sätta pris på sina utbildningar.
    Vilken ort vill han läsa på?
    Hur som helst så blir det inte bulligare än 100 tusen kronor per termin.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare