Tova

    Hej! Jag har goda chanser för att bli antagen till ett yrkeshögskoleprogram som låter jätteintressant. Dock är jag aningen mer intresserad av att studera på universitet med liknande ämnen, men jag har inte alls lika goda chanser att komma in på universitetet. Om jag blir erbjuden en plats på yrkeshögskolan och tackar ja till den och slutför den, kommer mina meriter eventuellt att höjas när jag i framtiden vill studera på universitet? Eller kommer jag ha svårare att komma in på universitetet för att jag redan har en examen i yrkeshögskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,

    som det fungerar idag så påverkar inte studier på yrkeshögskola framtida ansökningar till högskola-universitet. Meritvärde räknas ut på Gymnasiala betyg, ej på yrkeshögskolebetygen. Det finns inget som säger att det blir varken sig lättare eller svårare att komma in på en högskoleutbildning efter en yrkeshögskoleutbildning (i alla fall formellt sett). Reglerna kan ändras i framtiden, men vi känner inte några planer på en sådan ändring, i alla fall inte än.
    Om du studerar, t.ex på en yrkeshögskola, så skaffar du dig mer kunskaper, vilket är jättebra även för möjlighet att få högre resultat på högskoleprovet. Du borde rimligtvis få högra resultat på högskoleprovet efter en yrkeshögskoleutbildning, än innan. Och med resultatet från högskoleprovet konkurrerar du i HP-urvalsgruppen när du söker till en svensk utbildning på högskolenivå.

    Studie- och yrkesvägledare