Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tilda,

    om du klarade godkända betyg i alla andra kurser på gymnasiet, förutom matte 2b och 3b, borde du ha fått Examensbevis. Det är märkligt att du i så fall ej fick det.

    Om du vill läsa på högskolenivå, oavsett vilken högskola eller univeristet eller vilken utbildning - måste du få ut Examensbevis från >>Komvux, den Kommunala Vuxenutbildningen eller på en folkhögskola få Omdöme om Grundläggande behörighet.

    Utan examensbevis eller omdöme om grundläggande behörighet (från en folkhögskola) saknar man Grundläggande behörighet till svenska högskolestudier.

    Däremot skulle du kunna bli antagen på en Yrkeshögskoleutbildning. Se hela utbudet på www.yhguiden.se

    Angående läsa Statsvetenskap på högskolenivå (om du vill det) - så är det inte helt nödvändigt att ha godkända betyg i matematik på högre nivå än matte 1. Då det finns utbildningar med statsvetenskaplig inriktning som ej kräver matte för särskild behörighet, ex. www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-STVA01/66031 - en distanskurs i statsvetenskap.

    Mitt råd till dig blir att du tar dina betyg till Studie- och yrkesvägledare på Komvux, vuxenutbildningen, i din kommun (där du är folkbokförd) och gör upp en studieplan om hur du uppnår Grundläggande behörighet till högskolestudier; ett annat alternativ är att du söker läsa på en eller flera folkhögskolor>>> för att uppnå omdöme om Grundläggande behörighet.

    vänligen

    L. :)

    Liselotte