Shyaka

    Hej, jag är 18 år och jag studerar i språk introduktion. Jag har varit här i Sverige för 11 månader kan jag grundläggande svenska på det sättet lär jag så snabbare än vad som krävs för att innan jag kom här jag var i gymnasiet 2 ( i matte, fysik och geografi). Så jag behöver studera så snabbt men de berättar mig att det behöver att studera andra året för att gå på teknik programmet . Vad kan jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Shyaka!
    undervisningsspråkTE och de andra nationella gymnasieprogram i den svenska skolan är Svenska. Du behöver kunna tillräckligt inom det svenska språket för att klara av studier på gymnasiet och sedan för att också få jobb eller studera vidare efter gymnasiet.
    Hur snabbt man lär sig ett nytt språk är väldigt olika från en person till en annan person. Ålder spelar stor roll: ju äldre man är desto längre tid brukar det ta att lära sig ett nytt språk. Sedan också andra faktorer spelar stor roll: ju fler olika språk man har, desto snabbare brukar man lära sig ännu ett nytt språk; motivation också (hur motiverad man är och hur mycket tid man lägger på sina språkstudier). Hur snabbt just du kommer uppnå kunskapsnivån i svenska som gör att du blir behörig till gymnasiala studier, kan ingen ge ett exakt svar på. En bedömning borde du kunna få av dina lärare - i första hand av läraren i svenska. Prata med din lärare i svenska; säg att du är väldigt motiverad och vill lära dig så snabbt som möjligt; be om extrauppgifter i svenska och tips om hur du ska kunna lära dig så snabbt och bra som möjligt!
    Allmänna studieteknik-tips (de bästa vi kunde hitta) presenterar vi på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Lycka till med dina studier!