Baqer

    Hej! Jag har studerat en del av mina kurser på Komvux och den andra delen på folkhögskola (Kurserna finns nedan) sammanlagt har jag 1900 poäng om man räknar med folkhögskola kurserna. Så min fråga är ifall jag kan komma in på lokförare utbildning ifall jag studera de 350 resterande poängen på Komvux och utan att ha gymnasieexamen men har 2250 poäng sammanlagt från Komvux och Folkhögskola. Tack på förhand! Utbildningens hemsida: https://www.yhutbildningar.se/skola/trafikverksskolan/lokforare-627666 Komvux: Matematik 1a E 100p Vård och omsorgsarbete E 200p Etik o människanslivsvillkor E 100p Hälsopedagogik E 100p Medicin 1 E 150p Psykiatri 1 E 100p Psykologi 1 E 50p Specialpedagogik 1 E 100p Svenska som andra språk 1 E 100p Vård och omsorgsarbete 2 E 150p Engelska 5 E 100p Komvux Sammanlagt: 1250p Folkhögskola: Svenska 2 E 100p Svenska 3 E 100p Samhällskunskap 1a1 E 50p Naturkunskap 1a1 E 50p Naturkunskap 1a2 E 50p Religionskunskap 1 E 50p Historia 1a1 E 50p Matematik 2a E 100p Naturkunskap 2 E 100p Folkhögskola sammanlagt: 650p Komvux underkänt: Akutsjukvård F 200p Medicin 2 F 100p

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    yrkeshögskoleutbildningar gör egna bedömningar och kan ta in utan gymnasieexamen. Detta gäller bl.a den här yh-till lokförare också. För övrigt, så finns det flera yh till lokförare - på olika orter i Sverige. Du får söka och se om du kommer in, helt enkelt. Hälsoundersökning, tester och intervju spelar minst lika stor roll vid antagning till yh-lokförarutbildningar som dina betyg. Antagning görs då på en så kallad "sammantagen bedömning". ju fler godkända betyg på gymnasial nivå du har, desto bättre, men betygen är inte helt avgörande när man söker till yrkeshögskola.
    Lycka till!