Sarah
    Studerar just nu på yrkeshögskola men har kommit in på en utbildning på Komvux, kan jag gå båda utbildningarna samtidigt? Hur blir det med CSN och bör jag kontakta kommunen? Yrkeshögskolan är klar i vår, känner att jag vill försöka plugga båda samtidigt om det är lagligt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns inga regler som skulle förbjuda läsa på yrkeshögskola och på komvux (eller på högskola, eller på en folkhögskola eller på en annan yrkeshögskola) samtidigt.
    CSN-frågan, om studiemedel, är det bäst att du löser med CSN. Allmänt gäller: man kan inte få mer pengar som studiemedel än det som motsvarar heltidsstudier, även om man läser på mer än heltid. Så, om du läser heltid på din yrkeshögskoleutbildning, kan du inte få mer pengar från CSN, även om du samtidigt kommer läsa ännu en heltid eller ännu mer - ... för att max för studiemedel är "heltid".
    Om du däremot läser på deltid på din yrkeshögskoleutbildning, ta upp frågan med CSN om att gå upp i studietakt; från det datumet som du (i så fall) påbörjar studier på komvux - kan du ha rätt till mer pengar från CSN, eftersom du går upp från t.ex 50% studietakt till 75 eller till 100% studietakt.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA