Pernilla
    Hej!
    Jag går på samhällsvetenskap med inriktning samhälle.
    Jag vill inte ha pedagogik kommunaktion för att den tillhör SAMBET så jag kan styrkas om jag vill. Fast min SYV på skolan sade tvärtom. Det är fördjupning så jag måste ha ta den kursen. Jag har läst skolverket och det stämmer inte. Eller har jag fått fel information?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Pernilla,
    se programplan på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    Om du går inriktning Samhällsvetenskap, så är det 300 poäng inom Programfördjupningar som du måste ha och du får välja från alla de kurser som finns inom Programfördjupningar /se länk ovan/.

    Menar du att det är kurserna "Pedagogisk ledarskap" och "Kommunikation" som du erbjudits att läsa inom programfördjupningen? Pedagogisk ledarskap inom i listan, som man kan välja från inom Programfördjupningar, men det gör inte Kommunikation.
    Sedan är det så att du även kan läsa Engelska 7, Matte 3b, Matte 4 och Naturkunskap 2 - som kurser inom programfördjupningen. Engelska 7 ger, dessutom 1.0 Meritpoäng. Och Matte kan också ge meritpoäng, så det är ofta fördelaktigt att läsa Eng 7, högre Mattekurser samt kurser i Moderna språk /men Moderna språk får du inte ha som "programfördjupande" utan bara inom Individuellt val, 200 p. och/eller som utökade kurser/.

    Programplanen /länken som jag skickade till dig, se ovan/ är hämtat från Skolverkets hemsida.

    Om du uppger exakt vad de kurserna heter som du inte vill läsa, kan vi ge dig ett mer exakt svar.
    Hälsningar
    Julia SYV