Sara
    Hej.

    Jag har räknat mina antagningspoäng och det har kommit upp till omkring 3.100 gymmasie poäng. Jag har gymnasieexamen från frisör utbildning som jag har fått 2.600 plus några extra ämne som jag pluggar nu i komvux(grundläggande behörighet och lite extra) och jag kommer upp till många gymnasie poäng, så det sänka ner mina antagningspoäng. Kan man be antagningen att ta bort några ämne som man inte behöver egentligen?
    Även nu om jag får A på de ämnena som jag pluggar i komvux, mina antagningspoäng är fortfarande låga.
    Kan jag göra någonting åt saken?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    det du kan göra är följande:

    - gör högskoleprovet
    - se om du vill söka till folkhögskolans allmänna kurser (där du på ett år kan få ut omdöme om grundläggande behörighet) och med det söker du i BF-urvalet
    - se om du vill försöka läsa mot yrkesbevis från komvux mot ett annat yrke, t.ex undersköterska, barnskötare, elektriker eller bussförare... alltså få ut ännu ett annat examensbevis från komvux (kan inte lova att det går "vägen", för att komvux kan vägra ta in dig på alla de kurser som du i så fall skulle behöva läsa).
    Att ta bort några kurser från examensbevis går tyvärr inte. Reglerna säger att alla kurser från ditt examensbevis, förutom GA, gymnasiearbete, + de kurser som är utanför examensbeviset men krävs för behörighet eller ger meritpoäng ska alla räknas in i ditt jämförelsetal.