Izzy
    Hej, jag går sista året på gymnasiet och undrar om man kan ta bort en kurs från studieplanen. Kursen i frågan är Engelska 7, jag läser totalt 2700 poäng, 2600 om man bortser från GA. Jag har fyra kurser som individuella val, Eng 7 samt Spanska 1, 2, 3 och 4. Jag har fått A i spanska men är inte säkert att jag kommer bli godkänd i engelska 7. Problemet är att jag har redan två F (Matematik 3 och Fysik 1) på en total av 250 poäng. Jag vet att man inte kan ta examen om man inte är godkänd på mer än 250 poäng så jag ligger redan på gränsen. Är det möjligt att ta bort Engelska 7 då jag sitter säker med spanska och det skulle ändå bli 2500 poäng i sluttändan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej IZZY!
    Eng 7 är inte en obligatorisk kurs på gymnasiet, men jag vet inte hur din individuellt plan ser ut. Det borde SYV på din gymnasieskola veta + du borde själv också ha tillgång till den planen och se om ENG 7 står som U-kurs eller vilka kurser är "utökade" (utökat program) för dig.
    Om du läser 2750 poäng då läser du 200p. för mycket och 200p. kommer i ditt examensbevis bli U-kurser, markerade med "U" och betyg i U-kurser räknas in endast om de U-kurser krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng.
    Jag tänker också så här: om du tar ut examensbevis med F i 250p.kurser och låser de icke-godkända kurser i ditt exam.bevis, blir du senare tvungen att höja betygen i exakt de kurserna för att inget i examensbeviset kan ju ändras. Så, det kanske är t o m bättre om du inte uppfyller kraven och får ut Studiebevis (i stället för examensbevis) och gör en ny planering på komvux - mot examensbevis från komvux. Från 1 juli 2021 blir det ännu mer flexibelt vilka kurser som ska kunna ingå i examensbevis från komvux.
    Det är annars inte meningen att medvetet låta bli uppfylla kraven för examensbevis för att slippa låsa inne "svåra" (för dig) kurser ... men du verkar vilja, nu innan slutet på läsåret, kämpa för att få ut examensbevis. Vad ska du använda exam.bevis till? Har du ansökt om en högskoleplats? Tror du att du med det meritvärde du kommer ha på ditt exam.bevis kommer komma in på den högskoleutbildning som du sökte?
    Finns det nackdelar i att få ut Studiebevis (i stället för exam.bevis) på gymnasiet?
    Ja, om man vill direkt efter sommaren påbörja en högskoleutbildning, då kan man inte det för att studiebevis ger inte grundläggande behörighet (till högskolestudier).
    Sedan förlorar man också betyget i Idrott-och-hälsa1 (den kursen från ej ingå i exam.bevis från komvux). Har man högt betyg i Idrott och hälsa 1, är det synd i så fall.
    Och med komplettering (om man tvingas komplettera mot exam.bevis på komvux) kommer man prövas endast i BII, kompletteringsgruppen - om man söker till svenska högskole-/universitetsutbildningar.

    Finns det fördelar i att inte ta ut examensbevis från gymnasiet med max antal F-poäng?
    Ja, det finns det. Om du fick F i kurserna då finns det ju anledning; det var av ngn anledning svårt för dig att få högre betyg, och du ska senare behöva höja betygen i just exakt de kurserna i vilka du har F (om du vill få högre jämförelsetal/meritvärde).

    Vad är mina råd till dig?
    Gå prata med SYV på din skola (kanske kan ni ta det på telefon eller skype). Få fram exakt vilka kurser som i din individuella studieplan står som U-kurser (utökat program). Fråga om det skulle vara möjligt att "omstrukturera" din studieplan (som en generell fråga, för att om din skola följer skolverkets rekommendationer, då är för sent att ändra ngt: skolverket rekommenderar att på förhand skriva in kurser som "vanliga" eller som U-kurser, innan kursen börjar - detta för att skolorna inte ska "fixa" högre meritvärde för eleverna, men vi vet att det förekommer ofta att skolorna ändå ändrar i efterhand. På så sätt blir det orättvist att vissa får "fixat" högre meritvärde och andra - inte).

    En "punkt" som inte stämmer i din fråga...
    Du skriver "Jag har fyra kurser som individuella val, Eng 7 samt Spanska 1, 2, 3 och 4." Det är fem kurser du nämner men det är endast 200p. som får plats i boxen "Individuellt val", och det kan ej bli fler, så tre kurser av de du nämner är antingen programfördjupning eller U-kurser, utökade.

    Kan inte ge ett konkret svar till dig ...
    pga jag har ingen aning om vilket program och inriktning du läser + hur din individuella studieplan ser ut och om din skola kommer att över huvudet taget "fixa" ngt nu, eller om det är för sent.

    ang.hoppa av eng 7
    Bli säker först på att det blir fördelaktigt för dig att hoppa av eng7. Även om du totalt läser 2700p., så kan det vara så att du läste på mer än heltid tidigare, men denna termin läser (nu) endast på "vanlig heltid" och om du hoppar av en kurs, förlorar du då rätt till studiehjälpen från CSN. Prata med SYV på din skola, fråga bl.a hur din skola kommer rapportera till CSN (om din skola kommer rapportera att du läser på heltid även om du hoppar av eng 7 eller om det blir deltid för dig från den dagen när du hoppar av en kurs).
    Skulle du fått E i eng 7, så ger det dig + 1.0 meritpoäng.
    Moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt + 1.5 meritpoäng.
    totalt är det möjligt att få max 2.5 meritpoäng. Även högre mattekurser kan också ge meritpoäng.

    Om meritpoängen för dig som läser mot examensbevis - läs på gymnasieGuiden.se/merit
    och om Kraven för examensbevis från gymnasieskolan - på gymnasieGuiden.se/examensbevis