Hannah
    Jag går första året på naturlinjen, jag lyckades komma in på den linjen efter att ha gått tio veckor på en samhällsvetenskaplig linje som jag bytte från för att jag verkligen inte trivdes. Jag trivs nu i skolan men jag vill verkligen inte plugga kemikurserna, varken i ettan eller tvåan och skulle vilja ta bort dom, jag gillar inte kemi, jag tycker att det är jätte svårt och jag ser ingen framtid för mig med kemikunskaper. Kemin gör mig även så stressad att jag nu riskerar att få F i inte bara kemi utan samhällskunskap och biologi också. Så min fråga är om jag kan ta bort kemin helt, och om det inte går, om det finns nån som helst lösning?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, vad jobbigt att just kemin krånglar för dig - du läser ju som sagt en hel del kemi på Natur! Om det drabbar dina övriga studier och drar ner dig helt så får din mentor skriva ett åtgärdsprogram där ni kikar på olika stödalternativ. Sista alternativet är att du tar bort kurserna -reducerar dom - men då måste du läsa in dom igen senare under din utbildning alternativt på Komvux efter gymnasiet så jag vet inte om det är en lösning egentligen även om det ger dig en paus där du kan koncentrera dig på att inte tappa i andra kurser. /Lena, Syv