Johanna
    Hej! Jag har precis gått ut nian och sökt till ett sam-program. Jag har innan läst franska på grundskolan och under min ansökning valde jag franska 3... Nu har jag dock ångrat mig och skulle hellre vilja ta bort franska helt. Alltså att jag inte läser franska alls i gymnasiet. Det är inte det att jag har dåligt betyg i franska (har C) utan det är mer att jag tycker det är tråkigt och vill inte fortsätta läsa det längre! Så min fråga är kan jag ta bort franska och läsa en högre kurs i exempelvis engelska i istället eller ett annat språk?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre ligger Moderna språk obligatoriskt på Samhällsvetenskapliga programmet. Det är alltså inga valbara kurser som du kan välja bort utan kurser som du måste läsa. Kanske kan du välja ett nybörjarspråk istället för att underlätta för dig. Prata med skolan när du börjar - det kan säkert gå att byta språk. /Lena, Syv