Felicia
    Hej!

    Jag har går i tvåan på samhäll - medier, information och kommunikation och har nu börjat inse att det inte alls är vad jag vill gå på. Jag har börjat må riktigt dåligt i linjen och känner att vissa kurser inte alls är för mig. Saken är den att jag varken vill gå om ettan eller byta till en annan samhällslinje eftersom jag då är efter i flera kurser. Istället undrar jag om jag kan ta bort de kurser jag känner att jag inte klarar av och plugga igen de poängen på komvux? Det är bara tre kurser i sådana fall, ett i tvåan och två i trean.
    • : Borde kanske tillägga att det inte är gymnasiegemensamma ämnen.
    • Milla : Om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program får kurserna bytas ut alla förutom gymnasiegemensamma ämnen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia!

    Som regel kan man inte ta bort några kurser utan att förlora rätten till studiemedel från CSN men om du har läkarintyg från läkare eller psykolog som säger att du inte kan läsa på heltid, då kan du läsa på deltid och ändå behålla studiebidraget.

    mitt råd är att du pratar med kurator och med SYV på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare