Nils
    Hej jag har en fråga då jag går på ett program som kräver Individuellt-val som ger 200 poäng, Jag valde Engelska 6 dock så känner jag redan nu en stor ångest inför nationella då själva kursen har en fart som jag inte riktigt är på och jag har själv ganska mycket problem med psykisk ohälsa överskolan, så det jag undrar är det möjligt om man ev kommer överens med SYV att man anintingen helt tar bort kursen och gör en individuell kursplan där jag kan göra kursen på komvux istället eller att jag byter val?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    HejNils,
    om du har eller kan få Läkarutlåtande eller intyg från Psykolog ang. dina hälsoproblem, och kanske t o m om du blir sjukskriven på hel- eller på deltid, då har jag svårt att tro att SYV eller Rektor på din skola kommer att insistera på att du ska läsa engelska 6,när du inte vill göra det.

    Annars, så gäller det att 200 poäng inom Individ.val är det Alla elever på Alla nationella program som läser.
    Om möjlighet finns på just din skola att ersätta eng 6 med en annan kurs - kan endast din skola svara på. Lärare gillar inte ta in "inhoppare" mitt i kurserna; det är jobbigt både för lärare och för elever som går den kursen. Rektor kan dock "tvinga" lärare att ta in en elev - mitt i kursen, om rektor tycker att det behövs.
    Har man inte några intyg från läkare eller psykolog, kan det bli svårt att motivera särskilda anpassningar för just dig. I så fall kan alla elever kräva att särskilda anpassningar görs för dem, av alla möjliga anledningar - och det orkar inte skolorna med.

    Du kan annars bara ta och hoppa av engelska 6. Dock kommer du förlora studiebidrag från CSN i så fall; detta pga endast studier på heltid ger gymnasieelever rätt till studiehjälpen.
    Om det inte är så viktigt för dig med studiehjälpen från CSN, då kan du - självklart - hoppa av eng 6. Du kommer troligtvis inte heller få ut Examensbevis (om du utan betyg i eng 6 ej uppnår 2500 Betygsatta poäng).
    Jag vill inte skrämmas eller försöka övertala dig att läsa eng 6, när du känner att du inte orkar. Men jag tycker det är viktigt att du känner till vad som gäller (reglerna).
    Med läkarintyg eller psykologintyg som rekommenderar studier på lägre takt än heltid, borde du i alla fall kunna behålla studiebidrag från CSN.
    Examensbevis kan man - dock - ej få om man ej uppfyller kraven (även om läkarintyg finns). Men förlängd studietid på gymnasiet kan i så fall rektor besluta om...

    Alternativet att läsa eng 6 på komvux - efter gymnasiet, finns också.
    Bra att veta: Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis från komvux. Så, om man har högt betyg i den kursen, är det synd att förlora det betyget; i så fall alternativet att hoppas på att rektor kan förlänga studietid på gymnasiet - är bättre.

    Och, oavsett vad du beslutar dig för att göra - lycka till!

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Hej, men asså jag känner inte att jag har problem med mina andra kurser så det känns inte som att det ligger till en grund för att bli sjukskriven eller halvtid och den här kursen har jag bara två gånger i veckan, Men bara för att slå fast så asså även fast jag har ett giltigt studiebevis från Gymnasiet så kan inte bara Komvux sedan komplettera det redan gjorda med det induviduella valet på studiebeviset som jag har från dom andra kurserna från gymnasiet inklusive idrott?
    • Milla : Ändring i reglerna från 1 Jan 2017: betyg i kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux.
    • Anna :

      angående Problem med vissa kurser: antingen har man hälsoproblem och i så fall har man rätt att få intyg om det från läkare eller psykolog eller så har man inte hälsoproblem /och i så fall har inte rätt till särbehandling, utan vanliga regler gäller/.
      Sjukskrivning under studietiden ger inte Förbud mot studier, utan ger tillåtelse att läsa på deltid men ändå erhålla studiestöd från CSN. Man får, alltså, studera i högre grad än sjukskrivningsintyg "föreskriver", om man känner att man orkar.

    Daniel SYV

    Hej Nils,
    varför man gör studieplanering tillsammans med SYV - är för att SYV känner till reglerna: bland annat vilka kurser som är Obligatoriska och hur många poäng man måste uppnå + behörighet till eftergymnasiala utbildningar eller vad arbetsgivare brukar efterfråga, om man söker jobb direkt efter gymnasiet.
    Den individuella studieplaneringen som man gör tillsammans med SYV - ligger sedan till grund för utfärdandet av Examensbeviset. Uppnår man inte kraven för examensbevis, får man ut Studiebevis.
    Studiebevis ger inte behörighet till högskola/universitet och (egentlingen) inte heller till yrkeshögskola, men - eftersom yrkeshögskola kan göra undantag & ta in obehöriga - kan man med Studiebeviset (ibland, om man har tur), komma in på en yrkeshögskoleutbildning.
    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se
    Man kan också med endast Studiebeviset, många ggr, få jobb. Vissa arbetsgivare bryr sig inte så mycket om i fall man har Examensbevis eller Studiebevis.
    Så, det finns möjligheter även för dem som får Studiebevis.
    Det är alltså, inte obligatoriskt att komplettera på komvux - mot Examensbevis; man kan klara sig i alla fall.
    Hälsningar
    D:

    • : Hej, sorry använde fel rubrik det ska kurs istället för kurplan
    • Milla : Jag tror vi förstod vad du menade. Vilket program går du?
    • : VO
    • Anna : det går att få jobb även utan examensbevis - om man har läst på VO och har godkända betyg i många kurser. vill man bli behörig till högskola, måste man bl.a även ha godkända betyg i svenska 2,3 och i eng 6. Eng 6 är frivilligt att läsa på VO, men om man ej får betyg i 2500 poäng, uppfyller man inte kraven för examensbevis.
    • : Okej tack för det lugnade beskedet! :)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer