Elin

    Hej Jag går i trean på teknikprogrammet & har fått F i matte 3c. Jag läser utökad kursplan med 100 poäng & har bra betyg i alla ämnen förutom just matte. Det jag vill söka på högskolan kräver grundläggande behörighet, alltså bara matte 1c i mitt fall. Är det då möjligt för mig att ta bort matte 3c kursen helt och hållet? Jag har förstått det som att jag får ta examen även om jag har F i matte 3c men finns det annars något sätt att ta bort den helt så att min merit inte sänks så mycket? Det finns inte en chans att jag skulle klara av att läsa upp kursen varken nu eller på komvux vill jag tillägga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, Elin. Tyvärr.
    Matte 3c är en Obligatorisk kurs på teknikprogrammet. Betyg i den kursen måste ingå. F kan ingå i examensbevis, men utan betyget i bl.a matte 3c går det inte att ta ut examensbevis från Teknikprogrammet på gymnasiet (detta gäller alla inriktningar på TE, och på inriktningen "teknikvetenskap" även matte 4 är en obligatorisk kurs).

    Att just din högskoleutbildning ej kräver mer matte än matte 1, spelar i detta fallet ingen roll. Du behöver - för grundläggaden behörighet - få Examensbevis; och det kommer du tyvärr inte få ut från Teknikprogrammet utan att betyget i matte 3 ingår.
    Konkurrera om plats på högskola kan du bl.a med resultatet från högskoleprovet. Gör HP, är mitt råd.

    • : Betyder det alltså att jag får examen men inte examensbevis utan studiebergs? & kan jag ändå studera på högskola om jag kommer in genom HP även fast jag har F i matten?
    • Anna : Studiebevis ger inte grundläggande behörighet. Du måste få ut EXAMENSBEVIS. Du kan få ut examensbevis på gymnasiet eller på komvux. Om du på gymnasiet får ut endast studiebevis, kan du söka till komvux och där läsa mot exam.bevis. På komvux behöver du inte nödvändigtvis läsa matte 3, men då måste du inrikta dina studier på annat än Teknik... på komvux tar man ut "högskoleförberedande examen" (eller yrkesexamen), och det finns mer flexibilitet när man läser mot exam.bevis på KOMVUX (jämfört med gymnasiet). ... Om du har alla godkända betyg och endast F i en st.100p.kurs på gymnasiet (matte 3), kommer du få ut Examensbevis. Det innebär att du ej kan på komvux läsa mot studieförberedande /högskoleförberedande examen. Men du kan på komvux läsa matte 3b eller göra prövning och betyget i matte 3b kommer räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde i ställer för matte 3c. ... Matte 3b är lite lättare att få högre betyg i, jämfört med 3c.