Maya

    Hej! Jag har gått ut från gymnasiet med 2900 poäng, hade 4 kurser extra. Har läst modersmål 1 o 2, de gav inte mig merit poäng, bara lades till mina poäng som utökade kurser. Så frågan är kan jag ta bort de? Hur kan jag göra det? Samt höjs min merit om jag tog bort dem? För jag hade 52 258 poäng o om vi delar de med 2900 så blir mitt meritvärde 18.02, medan om jag tog bort 200 poäng modersmål så delar jag 52 258 med 2700, vilket ger högre meritvärde som blir 19.35. Eller?

    • Julia : Vilka är 400 poäng som i ditt examensbevis är markerade med "U"?
    • Maya : Moderna språk 3 o 4, matte 3b och modersmål 2. Jag tänker ta bort både modersmål 1 o 2.
    • Julia : Om du kan t.ex genom en prövning höja betyget i Modersmål 1, då kommer fortsättningsvis det högre betyget räknas in i stället, men i dokumentet Examensbevis kommer inget att ändras.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maya!
    Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde, utan det gör Antagning.se när du gör ansökan om en svensk högskoleutbildning på www.antagning.se
    Men om du vill räkna på dina betyg, då gäller följande: kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U" kan du bortse från helt, men om en sådan U-kurs krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng, då räknas betyget in (som om det inte vore en U-kurs utan som om det är en vanlig kurs).
    Du skriver i en kommentar till din fråga att Moderna språk 3 o 4, matte 3b och modersmål 2 är i ditt examensbevis markerade med "U". Då gäller följande: alla kurser som inte är markerade med "U" räknas in i ditt meritvärde (med undantag av gymnasiearbete). Av de "U"-kurser kommer Modersmål 2 inte räknas in (för att den ger inte meritpoäng men skulle du söka till utbildning Modersmålslärare, eller någon annan utbildning där kravet är att ha godkänt betyg i modersmål2, då kommer det betyget räknas in).
    Vad gäller moderna språk - så krävs inte kursen moderna språk4 för behörighet till någon svensk högskoleutbildning men den ger meritpoäng, därför räknas betyget in. Mod.språk3 kan krävas som särskild behörighet till ett mindre antal högskoleutbildningar som t.ex Språklärare eller något Ekonomiprogram med internationell inriktning. I vilket fall kommer betyget i mod.språk3 räknas in.
    Vad gäller matten, så är det mer komplicerat. Exempel: om du söker till en högskoleutbildning där matte 4 krävs, då kommer inte matte 3b-betyget räknas in (detta på grund av att det är en U-kurs som inte krävs för särskild behörighet och inte ger dig meritpoäng, för att meritpoäng ger Högre mattekurser). Men om du söker till en högskoleutbildning där matte 3 krävs eller Matte 2 krävs eller ingen matte krävs för särskild behörighet, då kommer betyget i matte 3b räknas in (för att i fall ingen matte krävs då ger både matte 2 och 3 dig meritpoäng; om matte 2 krävs - då ger matte3 meritpoäng).

    Antagning.se brukar räkna rätt. Vi har inte varit med om att de skulle göra fel vid uträkningen av meritvärde. Jag tycker man kan lita på att de räknar rätt. Men du kan givetvis "kontrollräkna". Ta bor någonting från examensbeviset kan ingen göra. Det är "ett låst dokument". För att höja meritvärde kan man försöka

    - skaffa fler meritpoäng (om du inte redan har max)
    - höja betygen i de kurserna som räknas in (bl.a räknas Modersmål1 in pga det är en "vanlig kurs" i ditt examensbevis).

    • Maya : Ja, antagningen har räknat mitt meritvärde, jag har 2900 poäng och mitt meritvärde är 18.02. Då menar du att om jag tog bort modersmål så kommer det inte ändras något i mitt meritvärde eller?
    • Julia : Du kan inte "ta bort" någonting från examensbeviset. I examensbeviset kan ingenting ändras.
    • Julia : Om du får högre betyg i kurser som ingår i ditt examensbevis skickar du med de nya betygen och meritvärde kommer räknas om, men i dokumentet Examensbevis ändras inget. Det är ett "låst dokument".
    • Maya : Tack för svaret! Jag förstår nu hur det går till. Jag fick bara 2 meritpoäng, vilka ämnen finns det mer för att få 0,5, är det bara engelska då? För jag fick meritpoäng från matta 3 och moderna språk.
    • Julia : Du kan få 0.5 meritpoäng för matematik 4. Och så är det engelska 7, som kan ge + 1.0 meritpoäng men inte om man redan har 2.0 (ingen kan få mer än max). Du kan ansöka läsa matte 4 och engelska 7 och försök få högt betyg som möjligt för att betyget i en kurs som ger dig meritpoäng kommer räknas in i ditt meritvärde.
    Läs alla kommentarer