Tadde
    Hej!
    Jag är klar med gymnasiet sedan förra året och ska söka till läkarstudier utomlands. Jag läste totalt 2700 poäng och gick natur. Vi fick en kurs som hette bioteknik och den var obligatorisk för just vår skola efter deras studieplan. Efter ett halv år blev läraren sjuk och vi kunde inte ha någon annan så skolan valde att utöka kursen och vi får ett F på den då F:t som är utökad inte spelar någon roll. Nu har jag godkänt på allt annat och har en gymnasieexamen men mitt problem är att universitet utomlands kräver att jag inte har f i något på mina betygspapper, så efter som den är utökad kan jag på något sätt ansöka att få bort den? Anledningen till att det blev F är för att vi inte hade lärare o detta var skolans lösning. Jag har 2600 poäng från andra ämnen och har godkänd examen men vill inte ha f på papper? Tack för hjälp

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tadde,

    jag förstår din fråga och jag skulle i ditt ställe också ställa samma fråga, men du måste ställa den till rektor på din f d gymnasieskola. Det är en unik situation, där det ej finns ngt. "skrivet" om detta i reglerna.
    I reglerna står det att i examensbevis-dokumentet får ej ändras ngt.
    Om undantag kan göras i detta fallet är en fråga mellan rektor på din gymnasieskola och Skolverket.
    Vänligen och lycka till!
    Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det gick.
    Du kan ringa till Skolverkets upplyssningstjänst, 08*527 332 00 men jag tror du får svar där att du måste vända dig till rektor på din fd gymnasieskola.

    ANNA

    Försök också förklara på skolan utomlands att U-kurser med F-betyg i svenska examensbevis räknas inte in när man söker till universitet/högskola i Sverige (kanske kan de förstå det på den utländska skolan och bortse från F-betyget i så fall? vi kan i alla fall hoppas på det) - gör ett försök med det. Kanske kan Antagning.se skriva ngt. på engelska där de förklarar att F-betyget i detta fallet ej spelar någon roll, om du skulle söka till svenska högskoleutbildningar och din utländska skola borde i så fall nöja sig med den förklaringen.
    Kontakta Antagning.se - tel.nr 0771-550720 kl.9-16 på vardagar.