Tilde

    Hej, jag är 16 år och jag har bott i Spanien i 4 år nu och jag är svensk medborgare. Min familj funderar om vi ska flytta tillbaka till Sverige. Då undrar jag hur jag ska göra med svenska betygen. Jag har betyg i allt annat men inte svenska. Kan jag läsa ikapp det dom har läst nu i nian och göra ett slutprov? Jag vill inte gå om nian, utan jag vill gå vidare direkt till gymnasiet. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tilde,
    känner du till IB-diploma, det internationella gymnasieprogrammet med undervisningsspråk engelska? Den utbildning, IB-diploma, erbjuds på ca 30 svenska gymnasieskolor. Söker du till den, behöver du nog inget betyg i svenska.

    Om du vill få betyg i svenska från grundskolan, då finns det några olika vägar att gå:
    självstudier och försöka hitta var du kan göra prövning;
    läsa på Sofia Distans;
    läsa år9 på den svenska grundskolan.

    Angående prövningar
    Det kan bli rätt svårt att hitta var man kan göra prövning. Mitt råd är att du och dina vårdnadshavare försöker få hjälp av den kommunen i Sverige där du är eller kommer bli folkbokförd och från gymnasieantagningskansliet i den del av Sverige där du kommer att få och/eller gå på gymnasiet, i Sverige. Det är inte alltid man går på gymnasiet i samma kommun eller del av Sverige där man är folkboförd.

    Hänvisningar/länkar:
    gymnasieguiden.se - hemsida om att söka till gymnasiet och läsa på gymnasiet
    och
    antagningskanslier.skr.se - info om gymnasieantagningskanslierna.