Mikael SYV på FrågaSYV

    Yrkesintroduktion är Inte ett nationellt program och man kan därför inte ta gymnasieexamen från IM, utan Introduktionsprogrammet (ett av de fyra olika IM). Tanken är att antingen bli behörig till nationella program under tiden på IM: Yrk och söka sedan till gymnasiet - då blir du "minst ett år försenad" med examen; eller att försöka bli "anställningsbar" trots avsaknaden av gymnasiestudier/gymnasieexamen.
    Man brukar ha ngn sort "avslutning" som man kan om man vill kalla för att "ta studenten" även för elever som aldrig gick på gymnasiets nationella program, utan t.ex läste i 3 år på IM och ska inte läsa på gymnasiet mer...
    Hälsningar
    Mikael