Van Anh

    Hej, nu läser jag yrkespaket mot bagare och konditor ( 2år) som ger 1200 poäng på gymnasiet i Göteborg och jag ska sluta på 1/6. Jag kommer att utbilda mig till kock på komvux på hösten. Den kockutbildningen/ yrkespaket tar 45-48 veckor och är 1350 poäng (det finns vissa kurser som jag har läst på gymnasiet). Då räcker jag 1800 poäng av programs ämne ( restaurang och livsmedelsprogram) och jag saknar kvar 600 poäng av kärna ämne. Mitt plan är att jag kommer studera 400 poäng på kärna ämne t.ex. svenska1 , engelska5, historia1a1,…. på hösten nästa år. Och matte kan jag studera på egen hand under nästa år. Då saknar jag bara gymnasiearbete. Kan jag ta gymnasiearbete under/samtidig med kockutbildningen eller måste jag klara med alla ämne första och ta gymnasiearbetet sen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! om ditt mål är att ta ut Examensbevis från komvux, måste du göra planering tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du ska ta ut examensbeviset (vanligtvis är det "hemkommunen", alltså den kommunen där du är folkbokförd i). Det finns ett ganska stort antal olika krav som Alla måste vara uppfyllda (inte endast antal gymnasiala poäng), t.ex skriver du att du ska läsa matematik "på egen hand" och det är jättebra med du behöver få Godkänt betyg i matematik 1 och då måste du antingen göra prövning eller läsa kursen på komvux, för att i annat fall får du inte något betyg.
    Vad gäller gymnasiearbete, så gör man oftast det i slutet (t.ex under sista terminen) av sina studier mot examensbevis. Detta för att GA, gymnasiearbete, är tänkt som en sort "kvalitetsstämpel" som bevisar att du har lärt dig tillräckligt mycket för att kunna utöva ditt yrke och när man är mitt i utbildningen är man då endast "till hälften förberedd", då är det svårt att få godkänt betyg på GA, vilket är ett av de många olika "måsten" för att kunna ta ut examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare