Felicia
    Hej!

    Jag är inne på att plugga sociologi i USA och ta en associate degree i Sociology på Santa Barbara City College. Om jag transferar och gör en bachelor i Sociology typ, Social Work på ett universitet i USA (USC), vad för slags behörighet kan jag få i Sverige då? Kommer jag bara ha en utbildning i USA då eller kan jag jobba i Sverige med den?
    Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    <p>&nbsp;Hej Felicia!</p>
    Studie- och yrkesvägledare

    Hej Felicia! Det är alltid arbetsgivaren som har "sista ordet", dvs om arbetsgivaren anser att din kompetens är lämplig för det jobbet som du söker och att det inte finns andra sökande till samma tjänst som, enligt arbetsgivarens åsikt, är ännu bättre lämpade för just den tjänsten - då får du jobbet. Om vad varje enskild arbetsgivare kommer att anse om en utbildning från USA (jämfört med en motsvarade eller liknande utbildning från en svensk högskola/universitet) kan vi inte veta. Ett annat sätt att få jobb är att bli sin egen arbetsgivare, starta eget, t.ex. som konsult. Då blir det upp till dig själv att bedöma om din kompetens räcker för just den typen av uppdrag som du vill söka men sedan är det ändå kunder (uppdragsgivare) som bestämmer om de vill anlita dig eller någon annan. Svaret är, alltså, att du kan jobba i Sverige med utbildning i USA om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig. Det finns i dagens läge inget jobbgaranti. Man kan vara arbetslös efter en svensk utbildning och likaså efter en amerikansk utbildning eller arbeta med ngt. helt annat än det som man är utbildad till. Det finns för- och nackdelar med att ha utbildning från ett land och vilja jobba i ett annat. Den största fördelen med att ha utbildning från samma land (i detta fall Sverige) är att arbetsgivare & uppdragsgivare (kunder) i Sverige känner till de svenska utbildningarna och kanske är benägna ta det säkra inför det osäkra.

    Du kan också med fördel samråda med Studievägledare på några högskolor/universitet.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV