Hej Stina!
    fundera över att söka fristående juridiska kurser, t.ex UJIK som ges på distans och har platsgaranti, alla behöriga sökande kommer in. Jag känner några ungdomar som drömde om juristprogrammet men när de provade på läsa juridik på högskolenivå förstod de att det inte är ngt för dem: det är väldigt mycket att läsa och memorera, man får i uppdrag att läsa hundratals sidor av juridisk text varje vecka och så ska man sedan också minnas innehåll i det man har läst. Det är inte ngt som "vem som helst" kan tycka om eller ens kunna "stå ut med". Nu vet jag inte om kanske just du är ämnad att bli jurist... så det är inte min sak att säga ngt om det. Men du förlorar inget på att söka och läsa UJIK; om du gör ansökan, kommer du in, pga platsgaranti (alla behöriga sökande antas).
    Detta förslag, om UJIK, eller andra juridiska studier på högskolenivå kommer jag med för att det skulle bli supertrist om du kämpade hårt och kom in på jur.programmet och sedan kom på att det är "inget för dig".

    Hur pluggar man inför högskoleprovet?
    Det finns många olika sätt att göra det på, bl.a genom att läsa mycket på svenska och engelska. Matte-logisk del kan du träna med hjälp av Matteboken. Man kan också öva på gamla högskoleprov, se studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/tips-pa-forberedelser-infor-hogskoleprovet

    Och sist, men inte minst, vill jag påminna om att det finns många fler yrken än just Jurist och studier på andra utbildningar än just juristprogrammet... Du kommer mycket i kontakt med juridik även i många andra yrken, bl. a inom följande yrken:

    Gymnasielärare i juridiska ämnen - Hur blir man behörig gymnasielärare i juridiska kurser?
    Det finns 3 gymnasiaIa kurser inom ämnet "juridik"; Privat juridik, Affärsjuridik och Rätten&SamhäIiet men ingen högskoIa/universitet i Sverige har examinationsrätt för gymnasieIärare i juridik. ViII man bIi behörig Iärare i jurdik på gymnasiet bör man skaffa sig Lärarexamen /med behörighet i vilka ämnen som heIst/ och Iäsa 90 högskoIepoäng juridik, och sedan ansöka om utökad IärarIegitimation. Mer information finns på sidan Krav för att få Behörighet på SkoIverkets hemsida.

    God man

    Facklig förtroendeman

    Adoptionskonsult

    Advokatsekreterare

    Beslutsfattare på Migrationsverket

    Bokförlagsyrken

    Civil utredare

    Ekonom

    Familjerättssekreterare

    Företagsmäklare

    Internationell rättsvetare

    IP-konsult

    IP-paralegal

    Jämställdhetssamordnare

    Nämndsekreterare

    Paralegal

    Patentombud

    Rättssociolog

    Rättsvetare

    Sakkunnig / rådgivare / förhandlare

    Samhällsvetare

    Skattekonsult

    Utredare

    • Elev : Tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!