anton
    jag har gått idrottsgymnasium i finland men tog aldrig studenten där, jag bor nu i Sverige och funderar på att studera till brandman här. jag har sett att man behöver ha gått svenska 2, matematik 1 och samhällskunskap 1. kan jag läsa de kurserna på komvux här i Sverige och ändå komma in på utbildningen, eller kanske läsa de kurserna och göra högskoleprovet? finns det någon möjlighet för mig att ta mig in på någon utbildning utan en studentexamen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anton,
    Yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se - kan göra undantag och ta in utan fullständig gymnasiekompetens.

    Högskola/universitet i Sverige kräver att man blir Behörig. Behörighet kan man uppnå på olika sätt. Ex. om du har minst 3 års arbetslivserfarenhet som du skaffade dig efter det att du fyllde 19 år, krävs det endast några få godkända gymnasiala kurser - för att få >> Grundläggande behörighet till högskolestudier; det brukar man kalla för "reell kompetens".

    Länktips - Antagning.se.

    Ang. utbildning till Brandman
    I Sverige kallas den för "Skydd mot olyckor". Vilken behörighet som krävs till den - var god se på msb.se/sv/Utbildning--ovning/Utbildning/Skydd-mot-olyckor/Behorighet.

    Jag råder dig boka tid på KomVux - hos en studie- och yrkesvägledare; ta med dig alla dina betyg och diskutera vilka möjligheter du har; vad du behöver komplettera med för kurser eller vilka andra alternativ som finns för dig.