Anonym
    Hej är en kille som vill gå natur men ändå ekonomi? Jag vill ej gå ekonomi då de har psykologi och juridik som programgemensamma karaktärsämnen. Men jag vill ändå kunna bli något inom natur?

    Går det att jag tar på individuella val - Företags ekonomi 1 och Entreprenörskap och företagande första året sedan Företags ekonomi 2 och samhällskunskap 2 andra året? och ändå vara utbildad slika bra som en person som vill gå ekonomi?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du går Naturvetenskapliga programmet så läser du tillräckligt med kurser så du kan söka olika ekonomiutbildningar efter gymnasiet. Det brukar inte vara något problem - Natur ger behörighet till mycket och behöver alltså inte läsa ekonomikurser på gymnasiet för att vara behörig till ekonomiutbildningar på högskolan.

    Om du dock gärna vill komplettera ett Naturvetenskapligt program och ändå läsa de kurser du nämner ovan får du kolla vilka kurser som skolan du är intresserad av erbjuder - det kan se olika ut från skola till skola. /Lena, Syv