Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    ja, du har rätt. godkänt betyg i matte 1 krävs för att uppfylla kraven för gymnasieexamen >>.

    i matte 2 och 3 kan man ha F i betyg och ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Om du läser någon annan utbildning än Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi - då tänker jag att det kanske inte är en så bra idé att läsa matematik 3b, om det blir så att du får F i matematik 2b.

    På EK, inriktning ekonomi är matte 3b en obligatorisk kurs och därför måste du för att uppfylla kraven för examen från den utbildningen - måste du ha BETYG i matte 3b, även F är ett betyg.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Så jag som går ekonomi kan ha godkänt i matte 1b F i 2 och ändå flyttas upp till trean? Mina lärare säger att jag riskerar att inte flyttas upp eftersom jag har F i matte 2
    • Ludmila : Att gå om ett år på gymnasiet är ovanligt. Det är en Stor förmån. Rektors beslut gäller. Det är dyrt att låta elever gå OM, repetera, ett år på gymnasiet. Allt som oftast får eleverna fortsätta till nästa årskurs, på gott och ont. Om du får F i matte 2, kan du göra prövning i matte 2 innan du avslutar åk3. Som gymnasieelev har man rätt att göra prövning i en kurs i vilken hen fick F betyg.